Secretele picturii lui Mihai Coţovanu/ Artistul trebuie să schimbe mentalităţi
Foto: Foto Angela Ribinciuc

Secretele picturii lui Mihai Coţovanu/ Artistul trebuie să schimbe mentalităţi
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Gălăţenii au posibilitatea să-i descopere lucrările pictorului ieşean Mihai Coţovanu, prezentate în expoziţia „Marele Artist”, deschisă, până pe 7 martie, la sala „Nicolae Mantu” a Galeriilor de Artă.

"Arta îl înalţă pe om"

L-am întrebat pe Mihai Coţovanu care este rolul artistului plastic în transmiterea mesajului de la Marele Artist, care este, în opinia sa, Creatorul, către publicul larg: „Îmi vin în minte cuvintele părintelui Iustin Pârvu, care spunea că duhul unei naţiuni se manifestă prin oameni de talent şi geniu, pentru că arta este cea care îl înalţă pe om. Rolul artistului este de a transforma mentalitatea, gândirea maselor, ridicându-i pe aceştia. De-a lungul secolelor vedem cât de mult au influenţat istoria artiştii din toate domeniile, cât de important şi de bine definit este rolul lor”, declară  plasticianul ieşean.

Chiar dacă timpul devorează totul…

Una dintre lucrările din expoziţie este intitulată „Timpul devorează totul”: „Orice prietenie ajunge, mai devreme sau mai târziu, în despărţire. Orice clădire, prin milenii, ajunge tot în ruină, oricât de solid ar fi ea construită. Viaţa este atât de efemeră şi noi ne ancorăm prea mult în aceste elemente efemere, legându-ne de lucruri mărunte. Cum spunea Isac Newton: oamenii se comportă ca nişte copii care se joacă pe ţărmul mării culegând o scoică mai strălucitoare, mai frumoasă, pe când nemărginitul ocean al adevărului se întinde în faţa noastră neîncetat. Ne agăţăm şi ne pierdem în lucruri mărunte – în maşini luxoase sau în obiecte de preţ, pe care le schimbăm, scăpând din vedere exact celelalte lucruri, care contează cu adevărat la scara vieţii”.

…Pictura pe in rezistă de-a lungul secolelor

Mihai Coţovanu acordă o atenţie deosebită materialului pe care pictează: „Eu lucrez numai pe in, căruia îi fac un tratament, aşa cum se realiza în vechime, pentru ca pânza să reziste cinci sau şase secole. Un tablou străbate secole. El este un martor care nu aude şi nu vede, însă, de-a lungul timpului, există o schimbare a mentalităţilor: dacă ne gândim la perioada 1840, perioadă de mari convulsii sociale - avangarda culturală, impresionismul - cât a evoluat şi cât s-a transformat într-un secol şi jumătate, ia să ne imaginăm cum va fi peste trei secole. Eu trebuie să dau mare atenţie tehnologiei picturii ca să reziste pânza, fizic, pentru că un artist poate muri în faşă – dacă pictezi pe bumbac tratat cu acrilic, nu ştiu dacă rezistă o sută şi ceva de ani, şi atunci lucrarea dispare, pentru că nu rezistă pânza. Un alt aspect important este motivul, iar în opinia mea cel mai important motiv este peisajul, pentru  că el defineşte un timp, un spaţiu şi un loc. La fel şi portretul – defineşte anumite personalităţi. Eu gândesc lucrurile în timp, să aibă durată, şi ca tehnologie, tematică şi abordare plastică. Nu mă interesează stilul sau curentul. Rădăcinile mele, ca formare artistică, sunt legate de profesorii Ghiţă Leonard şi Virgil Parghel – acesta din urmă s-a numărat printre studenţii favoriţi ai maestrului Corneliu Baba, care le spunea mereu să meargă în natură şi să facă schiţe şi studii. Arta nu este o teorie seacă, ea se transmite de la suflet la suflet. Şansa mea a fost că din studenţie am pictat foarte mult în natură. Ideea dominantă a expoziţiei mele de la Galaţi este contemplarea marii opere de artă a Marelui Artist, care este Creatorul”, conchide Mihai Coţovanu, invitându-i pe gălăţeni să-i vadă lucrările.

Citit 1381 ori Ultima modificare Vineri, 28 Februarie 2014 10:42

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.