INTERVIU cu regizorul Felix Alexa: "Unele teatre de Capitală nu sunt la nivelul celui din Galaţi"

INTERVIU cu regizorul Felix Alexa: "Unele teatre de Capitală nu sunt la nivelul celui din Galaţi"

Felix Alexa, în Teatrul "La Fenice" din Veneţia
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)
Fii primul care postează comentarii!

* Este constatarea regizorului Felix Alexa, după recenta premieră a piesei „Cerere în căsătorie” pe scena Dramaticului


„Eu n-am încercat să fac doar o comedioară” uşoară, ci un spectacol puternic, mi-a spus reputatul regizor într-o pauză a repetiţiilor la „Cerere în căsătorie”, piesa lui Cehov montată la Teatrul Dramatic „Fani Tardini”, în faţa decorului de pe scenă.

- Ceea ce văd pe scenă e năucitor!
- E foarte frumos decorul, da! Eu ţin foarte mult la spectacolul acesta, am lucrat cu mare plăcere la Galaţi şi cu echipa acesta de trei actori foarte talentaţi!

- Cui datorăm şansa de a vă avea la Galaţi?
- Lui Cristi Gheorghe, evident.

- Vă cunoşteaţi de mult?
- Nu ne cunoşteam foarte bine, am devenit mult mai apropiaţi acum, în timpul repetiţiilor. El a insistat foarte mult să vin, lui i se datorează sută la sută venirea mea aici.

- Aţi lucrat cu actori tineri aici; spuneaţi într-un interviu că aveţi încredere în actorul tânăr, nu în cel care, indiferent dacă joacă sau nu, îşi ia doar leafa…
- Sigur, am criticat sistemul teatral de multe ori. Dar nu e vorba numai de actorul tânăr - mie îmi plac numai actorii pasionaţi, actorii serioşi, cei care fac această profesie nu ca şi cum ar veni la serviciu ca să mai bifeze o zi, ci din pasiune. Şi aici chiar i-am găsit: şi Cristi Gheorghe, şi Petronela Buda, şi Lucian Pânzaru sunt actori foarte buni şi pasionaţi şi mie mi-a plăcut foarte mult lucrul ăsta! Mă bucur, sincer, foarte mult că am avut experienţa aceasta la Galaţi, că am venit aici să montez un text minunat şi să lucrez cu ei. Vă spun sincer că, în momentul de faţă, în Bucureşti sunt teatre care, din punct de vedere organizatoric şi ca seriozitate, nu sunt la nivelul teatrului de la Galaţi.

- A fost o montare lungă şi de mare intensitate?
- Nu, cred că am lucrat cu totul vreo cinci săptămâni, dar a fost foarte intens: am lucrat în doi timpi (două repetiţii pe zi, n.red.), am avut şi un mare avantaj: am avut decorul pe scenă destul de repede - e o piesă care depinde de decor. După cum se vede, e un decor impresionant şi foarte plastic vizual (semnat Andrada Chiriac, n.red.), lucrez cu multe obiecte. Avem chiar şi doi iepuri vii…

- Cehov are o tandreţe şi un tragism care îl urmăresc în piesele sale, dar nu mă aşteptam să urmăriţi latura gravă şi în „Cerere în căsătorie”, chiar insistaţi că nu e o glumă…
- „Cerere în căsătorie” e o piesă mai scurtă, fără dimensiunile, la propriu şi la figurat, ale „Livezii de vişini” sau ale „Pescăruşului”, însă e piesa unui geniu! Chiar în această piesă de tinereţe a lui se simt toate zonele acestea de profunzime, metafizice chiar, deşi el a numit-o, foarte autoironic, „o glumă”. Cehov era foarte atent cu fiecare cuvânt pe care îl scria într-o piesă, lucrul acesta se simte şi aici şi cred că de fapt a privit cu foarte mult umor negru şi cinism o situaţie de viaţă intensă. Şi eu asta am încercat în spectacol: n-am încercat să fac o comedioară, ci, cred eu, să creez o situaţie pe viaţă şi pe moarte - la asta se ajunge!

CITEŞTE ŞI: INTERVIU cu regizorul Felix Alexa. Montând Cehov la Galaţi: „Sunt un perfecţionist al teatrului!”

Şi cu cât dramatismul situaţiei e mai mare, cu atât şi efectul comic poate să fie mai puternic şi mai de calitate. Mi-am dat seama, venind acum aici, că de fapt în festivalul de la Galaţi am luat de două ori, cu spectacole montate la Teatrul Naţional din Bucureşti, Premiul pentru cel mai bun spectacol. Cu două comedii, dar amândouă lucrate foarte intens, foarte dramatic: „Nunta lui Krecinski”, undeva prin anul 2000, şi, la vreo doi-trei ani distanţă, cu „Jocul dragostei şi al întâmplării”, de Marivaux. Şi erau nişte actori foarte buni în amândouă: Uritescu, Costel Constantin, Carmen Stănescu, în primul spectacol, Puric sau Mihai Călin, în ultimul. Şi asta vorbeam cu ei toţi: comedia de calitate cred că trebuie jucată foarte intens şi foarte adevărat, ca o situaţie complet dramatică. De asta suport din ce în ce mai greu ceea ce se prezintă drept comedie la televizor… Aici, în piesa lui Cehov, avem o situaţie limită: cineva vine să ceară în căsătorie o fată şi ajung să se certe, ajung aproape de un conflict fizic, pur şi simplu. Răsturnarea de situaţie este foarte puternică şi lucrurile devin dramatice! Dintr-o cerere în căsătorie se ajunge la spital, într-un fel!

CITEŞTE ŞI: Specializarea ACTORIE de la Galaţi SE DESFIINŢEAZĂ în acest an universitar din LIPSĂ DE CANDIDAŢI

Citit 2703 ori Ultima modificare Miercuri, 10 Septembrie 2014 17:55

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.