O lansare-eveniment a unei cărţi-eveniment, vineri seara, la Hotel Faleza, în debutul Festivalului “Serile de Literatură ale Revistei Antares”, ediţia a XI-a. “Portretul Scriiturii”, volumul de critică literară semnat de Viorel Ştefănescu şi apărut la Editura Fundaţiei Culturale “Antares”, a fost introdus numeroşilor participanţi la festival, veniţi din ţară şi din străinătate, de către Gheorghe Grigurcu, poet şi critic, la rândul său.
“A scrie azi critică literară nu e chiar atât de simplu, pentru că e o specie controversată, chiar împinsă la margine”, a subliniat acesta, apreciind pendularea autorului textelor critice pentru scriitori din centru (Bucureşti) şi din provincie.
“Autorul are o mare calitate: are un grăunte de ironie care-l fereşte de pedanterie şi un grăunte de pedanterie care-l fereşte de fantezisme exagerate. E un model de expresivitate sugestivă şi de concentrare a opiniei critice”, a mai spus Gheorghe Grigurcu.
Deşi nu s-a aflat personal la Galaţi, scriitorul Mihail Gălăţanu a trimis un mesaj de întâmpinare a apariţiei cărţii.
“Nu am încercat să conving cititorul prin argumente foarte tari, logice, cât am încercat să-l seduc, pentru a se îndrepta spre autorii despre care scriu”, a ţinut să se scuze, parcă, însuşi autorul, pentru spiritul ludic pe care şi l-a recunoscut. Viorel Ştefănescu a spus de altfel că, în calitate de critic, se plasează mai degrabă pe locul practicianului prospectiv decât pe cel al teoreticianului care face sinteze.
Lansat la o manifestare literară, volumul, care trimite în primul rând la “Romanul scriiturii” al lui Roland Barthes, cum s-a spus şi vineri seară, vine să demonstreze că literatura adevărată trăieşte numai în preajma opiniei critice avizate. În plus, e dovada palpabilă că la Dunărea de Jos nu se scrie doar proză, poezie şi teatru, dar se face şi critică literară.