O contribuţie gălăţeană la studiul TEATRULUI UNIVERSAL

O contribuţie gălăţeană la studiul TEATRULUI UNIVERSAL
Evaluaţi acest articol
(9 voturi)

Sâmbătă, 28 mai, ora 12,30, la Biblioteca Judeţeană „Vasile Voiculescu” din Buzău, actriţa şi profesoara, Tamara Constantinescu, doctor în Teatru, îşi va lansa o nouă carte dedicată artei spectacolului: volumul „Călătorii pe firul Thaliei”. Un fir al Ariadnei care ghidează cititorul în labirintul Teatrului dintotdeauna. Evenimentul are loc în cadrul celei de-a XIII-a ediţii a Festivalului „Gala Vedetelor-Vedeteatru”, organizat de Teatrul „George Ciprian” din Buzău, care se va desfăşura în perioada 28 mai - 4 iunie. O carte despre care se va vorbi! Un foarte important critic de teatru român, Ion Parhon, sublinia: „Aş îndrăzni să afirm că este o lucrare atipică, de un farmec aparte şi o certă singularitate (s.n.) prin fluenţa, sinceritatea şi consistenţa dialogului autoarei cu sinele personajelor (…), cu sinele dramaturgilor şi cu propriile interogaţii legate de teatru.” Şi marele critic adaugă: cartea „se constituie într-o benefică şi pasionată contribuţie la studiile dedicate unei dramaturgii populată de acea relaţie de generic între haosul exterior şi labirintul interior circumscrise condiţiei umane, contribuţie capabilă să provoace şi să îmbogăţească memoria noastră culturală” (s.n.).

Notăm şi observaţiile altor critici. „Îmbinând calităţile cercetătorului, ale teoreticianului, cu rezultatele muncii scenice migăloase asupra unor roluri definitorii, [autoarea] analizează cu fineţe şi în profunzime piese şi personaje (…) luminându-le şi din alte unghiuri decât cele cunoscute, descoperind (…) conexiuni inedite” – observa teatrologul Zeno Fodor.

„Ce-ar fi dacă, atunci când intrăm într-o bibliotecă, am primi un ghid, care să ne conducă printre rafturi ajutându-ne să descoperim noi feţe ale lumilor dintre pagini? Ce-ar fi dacă ghidul din sala destinată teatrului ar fi o actriţă? Ce-ar fi dacă ne-am opri din goana vieţii pentru a reflecta asupra relaţiei dintre lector şi sensurile lecturii? Toate aceste întrebări pot fi declanşate de volumul "Călătorii pe firul Thaliei", sub semnătura Tamarei Constantinescu” – scrie, în „Cuvânt înainte”, conf. dr. habil. Anca Doina Ciobotaru, de la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iaşi, unde predă şi actriţa gălăţeană a Teatrului Dramatic „Fani Tardini”. Teatrologul Ciobotaru, care a fost preşedinte al juriului la ultima ediţie a Festivalului Internaţional „Gulliver”, adăuga: „În fapt, autoarea ne invită la o retragere deliberată într-o zonă în afara oricărui confort psihologic, cea a dezbaterilor centrate pe o temă fundamentală - CONDIŢIA UMANĂ ŞI ARTELE, construită din note de lectură provocatoare şi substanţiale, realizate pe marginea operelor lui Dante, I. L. Caragiale, A. P. Cehov, Eugène Ionesco, Yoshi Oida. (…) …notele de subsol, citatele şi bibliografiile, ce însoţesc fiecare secvenţă a volumului, ne aduc în atenţie preocuparea pentru argument. Formatul ales devine, astfel, un mod de atragere într-o imaginară dezbatere în care autoarea utilizează tehnici diferite de abordare a subiectelor – de la cele proprii cercetării, la cele specifice polemicilor - fără a se sfii să fascineze sau să şocheze lectorul. Nuanţele particulare rezultă şi din trasarea unei axe Temporale ce leagă Antichitatea de Postmodernism. O asemenea instanţă impunea utilizarea unui vehicul adecvat, eficient; ca atare, ideile ne sunt transmise prin intermediul unei scriituri dense, bine ţintite, cu  fraze scurte şi expresive, structurate ca urmare a unei asumări declarate a unui dublu statut – de cercetător/istoric şi artist – dar şi a principiilor aristoteliene: „Istoricul, sublinia înţeleptul, nu se deosebeşte de poet prin aceea că unul se exprimă în proză şi altul în versuri, ci pentru că unul înfăţişează fapte cu adevărat întâmplate, iar celălalt fapte ce s-ar putea întâmpla.” Criticul invocă „modelul  triadic”: „întrepătrunderea neliniştii poetului, rigoarea istoricului/cercetătorului şi creativitatea actorului – posibil ghid într-o imaginară bibliotecă” şi vorbeşte de „vocaţia de pedagog” a gălăţencei.

Comparând texte literar-dramatice, personaje şi viziuni regizorale diferite, tipuri arhetipale create, de la Homer (chiar de la „Epopeea lui Ghilgameş”!) la Dante, de la Caragiale la Cehov ori Ionesco, dar şi montări ale unor mari regizori, de la Lucian Pintilie la Giorgio Strehler, Peter Brook sau Gheorghe Harag, fresca Tamarei Constantinescu este o călătorie itinerantă în timpul teatral, dar şi filosofic, autoarea adună, într-un volum agreabil, lucrări prezentate la colocvii naţionale şi internaţionale sau publicate în reviste de teatru. Experienţa de scenă a actriţei a fost de asemenea importantă.

Doar două dintre observaţiile cu miez ale autoarei. „De la Cehov învăţăm că: „Aşteptarea nu e un mijloc de a obţine ceva, dorit sau nedorit, la niciun personaj, este un scop”. Sau, despre Ionesco: „Lumea sa este dominată de imaginea mitologică a Turnului Babel, imagine amintită în multe dintre scrieri”.

Citit 1963 ori Ultima modificare Joi, 26 Mai 2016 00:01

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.