Sarea şi piperul afacerilor - „Alchimiştii” gălăţeni ai condimentelor

Sarea şi piperul afacerilor - „Alchimiştii” gălăţeni ai condimentelor
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* De la o afacere de familie, fraţii Alexandrescu au ajuns la un business cu 250 de angajaţi şi o cifră de afaceri de peste 40 milioane de lei! * Condimente, esenţe şi ierburi aromate de peste mări şi ţări combinate în peste 150 de variante după reţetele gălăţenilor * „Fabrica de condimente”, propulsată de… criza economică! *

Se ştie doar, fără sare şi piper nu se poate spune că ai bucate bune. Dar pe listă am putea la fel de bine să trecem şi busuiocul, tarhonul, scorţişoara şi zahărul vanilat. Bucătăria ascunde o întreagă alchimie, iar de aici a plecat ideea de afaceri a fraţilor Cătălin, Dan şi Valentin Alexandrescu. În 1994, firma gălăţeană Alex&Comp. lua cu asalt economia de piaţă, într-o perioadă în care, inclusiv pe piaţa condimentelor, firmele apăreau şi dispăreau ca ciupercile după ploaie. La început, firma a avut doar doi, trei angajaţi, câteva utilaje de bază într-un spaţiu nu mai mare de un apartament, iar primele produse au fost zahărul vanilat, sarea de lămâie şi praful de copt.

„Erau la vremea aia vreo 25 de firme care făceau acelaşi lucru, deci concurenţa era mare. Erau dificultăţi şi cu fluctuaţiile de preţuri la materia primă. Mai degrabă, mulţi încercau la vremea aia să dea „un bum”, după care nu mai conta. Noi însă am plecat cu dorinţa de a face ceva pe termen lung, o afacere în adevăratul sens al cuvântului. Iar asta ne-a ajutat chiar şi după izbucnirea crizei economice. Pentru că am fost serioşi am rezistat pe piaţă, ba chiar ne-am dezvoltat. Criza a mai „cernut” şi firmele, iar lumea a început să fie mai atentă pe ce dă banii”, ne-a mărturisit Valentin Alexandrescu, care este  directorul de marketing al companiei.

Aşa se face că, de la un mic business de familie, Alex&Comp. a crescut în timp la o firmă cu 250 de angajaţi şi o cifră de afaceri de peste 40 milioane de lei, de vreo trei ori mai mare ca în urmă cu patru ani, asta pentru că firma a devenit şi un important distribuitor zonal pentru alte mari companii! Spaţiile de producţie s-au extins şi au fost dotate cu utilaje de ultimă generaţie, iar acum se poate vorbi la Galaţi de o veritabilă „fabrică de condimente” cu peste 150 de produse în portofoliu!

Volum mic, valoare mare
Principalul avantaj în a lucra cu ierburi aromate şi condimente este că într-un volum mic „încape” o valoare mare. Pe de altă parte, să aduni toate ingredientele pentru un produs nu-i tocmai uşor. Condimentele vin tocmai din India, China şi alte ţări din Orientul Îndepărtat, dar preţioasa materie primă se mai aduce şi din Turcia, Grecia şi chiar din îndepărtata Brazilie.

Drept este că în epoca globalizării comerţul nu se mai face ca pe vremea lui Marco Polo, dar lucrurile nu sunt simple nici astăzi. „Lucrăm cu case de comerţ specializate pe materiile prime care ne interesează pe noi. Desigur, marfa este foarte diversă, trebuie să fii atent la ce cumperi, cu cât, ce termeni contractuali ai şi dacă partenerii sunt serioşi”, ni se spune.

Partea cu ingredientele este una. Dar degeaba ai ierburi de toate felurile dacă nu ştii să le combini. „Noi am urmărit permanent să avem un echilibru preţ – calitate cât mai avantajos şi cât mai… gustos. Şi am fost atenţi la obiceiurile alimentare ale clienţilor, pentru că ele diferă inclusiv de la o zonă la alta şi prin produsele oferite trebuie să răspunzi unor cerinţe specifice”, ne-a explicat Valentin Alexandrescu.

Cei iniţiaţi în „alchimia” condimentelor, ştiu de exemplu că ardelenii se dau în vânt după tarhon şi boia, că în Muntenia la putere sunt piperul, cimbrul şi usturoiul, iar în Moldova prinde de minune gustul puţin dulceag, iar mai nou au început să prindă şi ardeii iuţi mărunţiţi. De când românii mai bat lumea au început să caute şi reţete, ierburi sau condimente de care altă dată mai rar folosite, gen oregano, rozmarin, coriandru. Dar până să ajungă pe banda de producţie, combinarea condimentelor se face la nivel de laborator. Echipa de „alchimişti” de la firma gălăţeană e formată din bucătari profesionişti, cunoscători atât în reţetele tradiţionale, cât şi în cele de prin Japonia sau ţările mediteraneene, iar echipa de testare este formată din reprezentanţi ai grupurilor consumatorilor, un fel de „sfat al gospodinelor” fără a căror consultare niciun produs nu ajunge pe piaţă.

Produsul „de suflet” al celor de la Alex&Comp. este o bază pentru mâncăruri din legume deshidratate comercializate sub marca „Buna”. „E un produs dezvoltat încă din 1998, când pe piaţă era doar un singur mare producător care „făcea legea”. Ne-am zis că putem face şi noi aşa ceva şi chiar am reuşit. Am reuşit atât de bine încât, la un moment dat, o altă firmă a vrut să ne fure marca. Au înregistrat-o pe numele lor – era o perioadă în care lumea nu prea se gândea să-şi înregistreze mărcile - şi au încercat să o folosească ei. Din fericire, cu un avocat bun am reuşit să ne recuperăm marca şi este şi astăzi unul dintre produsele noastre de bază”, ne-a povestit Valentin Alexandrescu.

Condimente fără frontiere
În prezent, în halele de producţie ale Alex&Comp. se lucrează cu „motarele” la maximum. Vin Sărbătorile de Iarnă, iar cererea de condimente pentru bucate alese, dar şi pentru preparatele de sezon – cârnaţi, şunculiţă, tobă – este în creştere. Iar comenzile vin din toate părţile, de la micile magazine de cartier până la marile supermarketuri cu care firma are contracte. Practic, luna decembrie aduce o creştere de vreo 30 – 40 la sută a comenzilor! Mai mult, condimentele de la Galaţi ajung şi la export, în special în ţările în care există comunităţi de români: Italia, Spania, Marea Britanie, Grecia, Cipru şi, desigur, R.Moldova. Prin urmare, cârnaţi şi şunculiţă să fie, că ierburi aromate, condimente şi esenţe se găsesc la Galaţi!

Citit 5758 ori Ultima modificare Joi, 15 Decembrie 2011 23:19

1 comentariu

  • postat de Adi
    Vineri, 16 Decembrie 2011 10:49
    Salut Danae si Valai, bravo voua, felicitari ca ati ajuns sa fiti dati si la ziar :).
    0
    0
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.