La superrmini, VW e Up! Up de tot!

La superrmini, VW e Up! Up de tot!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Mulţi au crezut că Volkswagen a şi uitat de segmentul supermini, lăsat descoperit de la încetarea din fabricaţie a lui Lupo, în 2005. Up! demonstrează contrariul: s-au gândit atât de tare la el încât le-a ieşit un urmaş numai bun de încoronat Maşina Anului 2012. O maşinuţă isteaţă, economică şi ultraspaţioasă, care merită fiecare bănuţ, chiar dacă preţul nu e tocmai printre cele mai mici din clasă.

vw up5

Mic la exterior, uriaş pe dinăuntru

Cum să faci o maşină mică imensă? Te urci în Up! şi înţelegi. Sau nu şi te tot miri...

Cu 40 de cm mai scurt decât clasica „broască”, cu 10 cm mai lat şi abia ajungând la umărul unui manechin de la Victoria’s Secret, Up! te dă pe spate la interior. Un coleg trecut bine de 100 kg, dar şi de 1,9 m, după ce ;i-a aranjat fotoliul ca pentru un drum lung: „E imensă! Şi mai rămâne şi loc pentru cei din spate?! Tare, tare de tot!”

Şoferul şi pasagerul din faţă stau ca regii: spaţiu excedentar la picioare, la umeri, la cap, dar chiar şi pe fotolii. Vedere panoramică perfectă, unghiurile montanţilor parbrizului se arcuiesc exact pe unde trebuie ca să devină cvasiinvizibili. Poziţia e puţin mai „din picioare” faţă de Lupo, dar confortul scaunelor cu tetiera dintr-o bucată, gen „sport”, este exemplar, reglabil pe toate direcţiile, mai puţin lombar.

vw up2 vw up14 vw up11

În total, Up! poate caza patru bodyguarzi, plus o „miss” delicată pe mijlocul banchetei. Mai mult, a crescut la 1,9 m înălţimea pasagerilor ce pot călători în spate, iar montanţii laterali înalţi, ca nişte umeri protectori, inspiră şi oferă siguranţă.

Portbagajul primeşte fără ajustări un geamantan de cală şi un bagaj de mână. Sau un coş întreg de supermarket. Ori patru rucsaci de rolleri. Iar cu bancheta spate rabatată încap bagaje cât în două limuzine, ajungând aproape de un metru cub. Şi toate astea sub un hayon cochet, uşor ca la predecesorul Lupo, dar placat integral cu sticlă, de mare efect stilistic, s-o recunoaştem.

vw up8 vw up7  vw up9

„Oul” cu personalitate

Up!-ul nostru a fost roşu, ca un ou de Paşte. Cu bord crem şi panouri de portiere aidoma. Dacă îmbrăcau toată portiera, era perfect. Experienţă unică: toate şoferiţele se zgâiau şi se apropiau periculos, una aproape să dea cu oglinda într-a noastră!

După preluarea de la Ada Motors, dealerul pe Galaţi şi Brăila, am avut momente de ezitare: cum să umbli prin oraş cu o maşină de… fete?!

Dar Up! are grijă să gâdile plăcut şi orgoliul masculin. Cu nişte plusuri de două clase peste supermini: ESP, minitabletă multifuncţională cu GPS, Perfect Shift şi chiar City Brake, frânare de urgenţă, cu senzor-laser pentru obstacole. Ba chiar şi scaune cu încălzire!

PID-ul (Portable Infotainment Device) face cam de toate. GPS în limba română, interfaţă bluetooth pentru două telefoane, manevrează sistemul audio şi afişează tot, ca un computer de bord. Când pleci din maşină, îl iei cu tine şi-ţi arată harta, dar şi unde ţi-ai lăsat „buburuza” cât o garsonieră.

Perfect Shift-ul e pentru ambele sexe. Are cifre mici şi neglijabile pentru ei, ideale pentru ele, mai ales că şi turometrul e mult mai mic decât vitezometrul, cam cât un afişaj de temperatură sau voltaj.

Alt truc de compromis unisex: ceasurile sunt elegante, pe negru, cu cifre şi litere cuminţi, ca pentru ele, dar bicolore (albe neon staticele şi roşii acele şi dinamicele), ca pentru ei, gen NFS…

Am încercat puţin misoginism mai sus fiindcă Up! te scoate din minţi, ca o femeie frumoasă, economică, dar şi superdeşteaptă! Mai ales că frânează automat, chiar şi la 50 de km/h. „Citeşte” drumul cu un senzor cu laser pe spatele oglinzii retrovizoare şi literalmente „îngheaţă” la câţiva cm de obstacol, de te aruncă prin parbriz în cazul în care ai rezistat „cicălelii” avertizorului sonor şi ai mers fără centură, ca… băieţii.

vw up12

Precizie germană în haute-couture

Haina îl face pe om şi caroseria vinde 80 la sută din autoturisme la nivel global. Însă costurile şi fiabilitatea fidelizează clienţii.

Dacă te aştepţi ca, renunţând la hainele sobre şi pedante nemţeşti, Volkswagen să renunţe la precizia, eficienţa şi mai ales onoarea germană, ai greşit… maşina. Up! are aspect de franţuzită cu „zâmbet” italienesc. Dar finisajele, stabilitatea, funcţionarea şi consumul sunt nemţeşti.

Nu bate, nu tremură, nu mârâie, nu scârţâie, nu chiţăie, nici când forjezi ca în traficul de la prima oră. Şi consumă cât scrie. Am scos 5,74 l/100 km, iar broşura clamează 5,6 urban. Şi n-am schimbat la „perfect shift”, ne-am jucat mult în trepte inferioare, am băgat şi aerul condiţionat la maxim, ba am făcut şi un drum cu 2800-3000 de ture, adică 6-6,5 l/100 km constant, până în viitorul partener de megalopolis.

Distracţie maximă, costuri minime

Up! e citadina perfectă cu valenţe de megalopolis. Atrage privirile, se manevrează în joacă, are spaţiu generos şi consumă cu pipeta. Mai mult, e bună şi pentru călătorii lungi în doi. Are suspensii confortabile, dar ferme, nu se leagănă în ruliu sau tangaj, accelerează cu tupeu şi frânează zdravăn. Ambreiajul este exemplar, direcţia relaxantă, botul ultrascurt, de zici că-i microbuz, portierele imense, ca la Lupo. Faţă de acesta, însă, a crescut garda la sol, nu te mai temi prin ce denivelări mergi şi nici sub ce unghi te ridici din maşină când eşti în fustă… Acum se coboară efectiv din maşină :)

Se întreţine ieftin, din 15 în 15 mii km, cu prima curea la 120.000 km! Costuri de revizii între 400 şi 900 de lei, garanţie 4 ani!

Are chiar şi „defecte”, dar din cele amuzante: lipseşte oglinda din parasolarul şoferului, are buton pentru geamul pasagerului doar pe uşa acestuia, nu are lumină în portbagaj şi cheia nu închide geamurile uitate coborâte, nici măcar direct pe yală, ci doar din contact dacă apeşi şi butonul aferent. Alt neajuns: la câte combinaţii poziţii/fază mică/mare + proiectoare au pus pe butonul de sub bord, puteau adăuga şi o comandă pentru ajustarea intensităţii luminoase a afişajului din bord… Ba poate şi o manetă de pliere a scaunelor din faţă care să nu te facă să te apleci pe vine…

vw up3 vw up4 vw up6

Peste toate, însă, Up! e o maşină mică, dar impunătoare, ieftină, dar elegantă şi, foarte important, ultracivilizată, cu tot ce-i trebuie. O maşină care nu te învaţă cum să o conduci. Ci cum să te bucuri de şofat chiar şi în trafic sufocant!


Date tehnice ale maşinii de test:

Volkswagen Move Up!

Tehnică: 999 cmc, trei cilindri, benzină, 60 CP la 5000-6000 rpm, 95 Nm la 3000-4300 rpm,

Cutie manuală, 5+1

Dimensiuni: L / l / h - 3,54 / 1,64 / 1,47 m

Greutate: proprie 929 kg, maximă 1290 kg

Portbagaj: de la 251 la 951 de litri

Dotări: aer condiţionat, ABS, ESP, frânare automată de urgenţă, tri-airbag: frontale, laterale şi cortină, sistem Infotainment cu minitabletă, geamuri şi oglinzi electrice, închidere cu telecomandă, scaune încălzite, proiectoare de ceaţă.

Ce mai puteţi comanda: Blue Motion Technology, un sistem de oprire a motorului la staţionări mai lungi, rezultând în economii de peste 0,5 l/100 km; motor cu puterea ridicată la 75 CP; caroserie cu patru uşi (!); jante din aliaj de 15” sau 16”; piele pe volan, schimbătorul de viteze şi frâna de parcare.

Performanţe:  0-100 km-h în 14,4 secunde, maxim 160 km/h

Consumuri verificate prin computerul de bord:

80-90 km/h: 3,3-3,5 l/100 km,

100 km/h: 3,8-4,2 l/100 km,

120 km/h: 6,1-6,5 l/100 km .

Consum mediu, verificat la pompă, în drive test de 261 km prin Galaţi şi Brăila, între 90 şi 300 kg sarcină: 5,74 l/100 km.

Preţul modelului testat: în jur de 10.000 euro, TVA inclus.


 

Citit 4166 ori Ultima modificare Marți, 24 Aprilie 2012 17:55

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.