Planuri de investiţii la Ministerul Transporturilor/ Nave de 10 milioane de euro pentru AFDJ Galaţi

Planuri de investiţii la Ministerul Transporturilor/ Nave de 10 milioane de euro pentru AFDJ Galaţi
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Două remorchere, o dragă şi un tanc de combustibil au fost incluse printre investiţiile prioritare ale Ministerului Transporturilor * Refacerea bazei tehnice ar contribui la evitarea externalizării unor activităţi şi la îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe Dunăre


Ministerul Transporturilor nu a renunţat la planurile de a creşte capacitatea de intervenţie a Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi, acest lucru fiind confirmat şi într-un răspuns al ministrului Transporturilor, Ramona Mănescu, la o interpelare în Parlament a senatorului PSD Gheorghe Saghian. Acesta din urmă atrăgea atenţia, printre altele, asupra faptului că, după 1989, ca urmare „a unor decizii greşite, rău intenţionate sau politice” patrimoniului administraţiei fluviale s-a redus, iar o parte din serviciile din cadrul AFDJ Galaţi care aduceau venituri au fost externalizate. În replică, Ministerul Transporturilor arată că, într-adevăr, „în ultimii 20 ani, activitatea regiei a fost perturbată de decizii şi hotărâri care au avut efecte negative”. În acelaşi timp, în răspuns se arată că deciziile de divizare a AFDJ Galaţi au fost luate în perioada 1998-2000, venindu-se şi cu precizarea că societăţile desprinse din regie au fost privatizate în perioada 2000-2004, adică în perioada în care PSD, prin Guvernul Adrian Năstase, se afla la putere. O altă măsură controversată amintită de Ramona Mănescu este cea a restructurărilor de personal, hotărâtă şi aplicată începând cu anul 2010, adică în perioada Guvernului Emil Boc.

Ce se face în momentul de faţă

Dincolo de înţepăturile de ordin politic, Ministerul Transporturilor vine cu o serie de precizări privind activitatea AFDJ Galaţi: „În acest moment nu există nici un plan de externalizare a activităţilor, măsurătorile topohidrografice fiind făcute de RA AFDJ Galaţi cu nave proprii, noi, construite în 2008, la şantierul naval Derben din Germania. În dotarea regiei există trei astfel de nave, cu sisteme ultramoderne de măsurare. De asemenea, activităţile de semnalizare sunt executate de RA AFDJ Galaţi cu nave proprii tip „Semnal”, care, deşi mai vechi, au o situaţie tehnică în general corespunzătoare. Dragajul pe Dunărea maritimă este efectuat de către RA AFDJ Galaţi cu draga „Dunărea Maritimă”, de construcţie olandeză, care în urma reparaţiilor şi investiţiilor făcute anul acesta, are o stare corespunzătoare.” Ministerul Transporturilor mai arată că atât la nivel guvernamental, cât şi la nivelul actualei conduceri a AFDJ Galaţi se doreşte lărgirea bazei tehnice şi a capacităţii de intervenţie a administraţie fluviale prin achiziţia de noi nave, respectiv două remorchere, o dragă şi un tanc de combustibil, aceste achiziţii fiind prevăzute în Masterpalul de priorităţi investiţionale realizat la Ministerul Transporturilor.

Finanţare rămasă "pe uscat"

Ideea de modernizare a bazei tehnice a AFDJ Galaţi nu este nouă, însă de la intenţiie la concretizarea acesteia este o cale ceva mai lungă. În luna decembrie 2012, administraţia fluvială a lansat pe SEAP licitaţia de achiziţionare a unui remorcher multifuncţional de 1.500 - 2000 CP, cu clasă de gheaţă. Nava, cu lungime de 20 metri, o lăţime de opt metri, era/este necesară intervenţiei pe sectorul fluvial al Dunării, acolo unde AFDJ Galaţi nu are suficiente mijloace tehnice de intervenţie. Investiţia era estimată la aproximativ 2,5 milioane de euro, însă în cele din urmă licitaţia „a rămas pe uscat”, din cauza lipsurilor bugetare. De altfel, incertitudinile privind alocarea fondurilor de la buget i-a făcut, se pare, şi pe constructori să nu se prea înghesuie să participe la licitaţie.

Noua variantă de investiţii

Şansa pentru relansarea achiziţiilor la AFDJ Galaţi, nu numai a remorcherului de 1.500 - 2000 CP, ci şi a unuia de 4.000 - 5.000 CP, a unei nave de dragaj pentru sectorul fluvial al Dunării, precum şi a unui tanc de combustibil, este în prezent noul instrument de finanţare europeană - Mecanismul de Conectare Europeană - prin intermediul căruia, în perioada 2014-2020, România va avea la dispoziţie 750 milioane de euro pentru proiecte prioritare legate de Dunăre.

„Toate navele ar urma să reprezinte o investiţie de aproximativ 10 milioane de euro. Partea bună în cazul Mecanismului de Conectare Europeană este că nivelul confinanţării ce ar reveni autorităţilor române ar fi, se pare, de doar 5 la sută, restul fiind bani europeni”, ne-a declarat directorul general al AFDJ Galaţi, Mircea Răzvan Cristea. Acesta a precizat că, cel mai probabil, licitaţiile pentru achiziţionarea celor patru nave vor fi lansate la începutul anului 2014, imediat ce se vor putea depune proiecte pe noul program european, iar aplicantul, ca gestionar la programelor de investiţii, ar putea fi chiar Ministerul Transporturilor. De altfel, în prezent, la nivelul ministerului se află în curs de formare un Departament al Dunării, care să se ocupe exclusiv de problemele ce ţin de navigaţia fluvială.

Ce remochere mai are administraţia fluvială

În prezent, AFDJ Galaţi dispune ca remorchere mai puternice doar de „Galaţi 3” (2.400 CP) şi „Gheorghieni” (2.500 CP), restul fiind remorchere mai mici, precum „Copăceni” (500 CP) şi „Târgu-Ocna” (600 CP). Desigur, administraţia fluvială de la Galaţi dispune şi de remorcherul multifuncţional „Perseus”, care însă este o navă destul de veche, ce necesită costuri de întreţinere ridicate.

Citit 3944 ori Ultima modificare Duminică, 17 Noiembrie 2013 20:15

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.