Pe urmele unui bir controversat/ Taxa auto, anulată pas cu pas de justiţie

Pe urmele unui bir controversat/ Taxa auto, anulată pas cu pas de justiţie
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Toate formele taxei auto din România au fost contestate de UE, pe motiv că sunt discriminatori * Statul a tot schimbat prevederile legale şi numele taxei, dar o menţine în vigoare * Acum se numeşte timbru de mediu şi a fost achitată de 370 de gălăţeni, în ianuarie şi de alţi aproape 3.000 în cursul anului trecut


În cei peste cinci ani scurşi de la adoptarea sa, taxa auto a adus multe milioane de euro în vistieria statului român. Europenii n-au văzut, însă, niciodată cu ochi buni acest bir introdus de Guvern în ianuarie 2007, la doar 10 zile de la aderarea României la UE. Comisia Europeană a considerat, încă de acea vreme, că taxa de primă înmatriculare este discriminatorie atât pentru români cât şi pentru cetăţenii celorlalte state membre. Negocierile dintre Bruxelles şi Bucureşti pe tema acestei taxei au eşuat, în 2007 şi nu s-a ajuns la eliminarea ei. Totuşi, unele metode de taxare s-au modificat. În 2011 şi apoi din nou, în 2013, Curtea Europeană de Justiţie a decis în defavoarea statului român, obligându-l să returneze banii încasaţi de la proprietarii de maşini.

Toţi cei care au dat statul în judecată pentru taxa plătită în 2007 şi-au luat banii înapoi. Curtea Europeană de Justiţie consideră acum ilegale formele taxelor din perioadele 2008–2011 şi parţial pe cea din 2012. Formele adoptate din 2013 încoace sunt în curs de analiză.

Cum a făcut statul să menţină taxa în vigoare? Cu micii concesii făcute la presiunea europenilor. Aproape anual, legea care reglementa impunerea taxei auto şi numele acestei taxe au fost modificate. La o jumătate de deceniu de la introducere, calculul, plata, contestarea în instanţă şi recuperarea banilor din taxa auto reprezintă un hăţiş contabil şi legislativ, care îi bulversează, încă, pe mulţi dintre proprietarii de maşini.

Cum a evoluat taxa auto

2007. Taxa de primă înmatriculare a intrat în vigoare pe data de 1 ianuarie. În martie, Comisia Europeană a declanşat împotriva ţării noastre procedura de infrigement, argumentând că modul de taxare îi descurajează pe români să cumpere maşini uzate din unele state membre ale Uniunii. S-a ajuns până la a doua jumătate a procedurii de infrigement, dar nu şi până la sesizarea Curţii Europene de Justiţie.

2008. În urma negocierilor cu reprezentanţii Comisiei Europene, taxa de primă înmatriculare s-a modificat, prin Ordonanţa 50/2008, iar pe data de 1 iulie a luat numele de taxă de poluare. Această nouă variantă de taxare favoriza cumpărătorii de maşini second-hand şi în dezavantaja pe cei care optau pentru maşinile noi. Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor din Industria Auto (APIA) spunea că, în acest ritm, industria auto va suferi cumplit, iar parcul auto românesc va îmbătrâni considerabil. Taxa, estima APIA, sabota programul „Rabla”. În noiembrie, Guvernul aprobă scutirea de la plata taxei auto pentru autoturismele noi, cu motor Euro 4 şi cu sub 2000 de cmc. În decembrie, tot Guvernul este cel care decide triplarea taxei auto pentru maşinile uzate, din import, începând cu data de 15 a lunii. Se creează confuzie, inclusiv la ghişeele Finanţelor, iar Executivul ia în calcul revenirea la forma din iulie a taxei de poluare

2009. Guvernul decide reducerea cu circa o treime a taxei pentru maşinile rulate. Această rămâne, totuşi, aproximativ de două ori mai mare decât la introducere, în iulie 2008. Se anunţă şi introducerea calculului taxei în baza emisiilor de dioxid de carbon. Comisia Europeană avertizează, din nou, ţara noastră cu privire la faptul că nu este fairplay să scuteşti anumite tipuri de vehicule de taxare şi să majorezi taxa, în cazul altora, concomitent.

2010. Comisia Europeană refuză prelungirea scutirii de taxă a maşinilor cu Euro 4 şi mai puţin de 2000 de cmc, aşa că şi proprietarii care îşi înmatriculează astfel de autovehicule trebuie să plătească. Se anunţă şi introducerea taxei pentru motoare Euro 5, de la 1 ianuarie 2011. În decembrie se majorează, din nou, taxa pentru înmatricularea maşinilor rulate.

2011. La cererea Curţii Europene de Justiţie, statul român modifică modul de taxare, dar aplică şi o nouă prevedere: la revânzare, se plăteşte taxă auto şi pentru maşinile cumpărate înainte de 2007, adică înainte de introducerea taxei de primă înmatriculare. 2012. Noua lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule a fost publicată în Monitorul Oficial. Guvernul suspendă după 20 de zile de la aplicare, până la finalul anului 2012, prevederea prin care şi maşinile înmatriculate în ţară înainte de 2007 vor plăti taxa, la revânzare.

2013. Prevederea privind taxarea maşinilor cumpărate înainte de 2007 fusese în vigoare doar 20 de zile şi se mai aplică doar în ianuarie şi februarie 2013. Guvernul introduce o altă taxă auto, numită timbru de mediu, prin care se cresc taxele plătite pentru maşinile euro 3 şi euro 4, dar scad cele pentru maşini vechi, euro 2, euro 1 sau non euro.

Câţi gălăţeni au plătit taxa în ianuarie?

Potrivit datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), a fost achitată, doar în prima lună a acestui an, de peste 19.000 de români, dintre care 370 de gălăţeni. Vorbim despre oamenii care, în ianuarie, şi-au înmatriculat pentru prima dată o maşină în România, fie ea nouă sau uzată. În cursul anului trecut, au plătit taxă de timbru pentru înmatricularea unei maşini peste 3.500 de gălăţeni, din datele DRPCIV. În funcţie de vechime, combustibil, capacitate cilindrică, norma de poluare şi emisiile de dioxid de carbon ale automobilului pe care îl inmatriculează, porprietarul poate plăti între câteva sute sau câteva mii de euro. Excepţie fac maşinile hibride,pentru care nu se plăteşte taxă.

Până acum, doar parte dintre miile de gălăţeni care plătit taxa anual şi-au recuperat banii, în instanţă.

Nimeni, nici măcar Curtea Europeană de Justiţie, nu atacă existenţa legii în sine, ci doar o parte dintre prevederile ei. Rămâne de văzut ce va stabili instanţa europeană în privinţa timbrului de mediu, a cărei contestaţie este în curs de judecată, iar primul verdict ar putea fi dat în cursul lunii aprilie.

 

Citit 3551 ori Ultima modificare Marți, 18 Februarie 2014 18:09

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.