Evaluaţi acest articol
(0 voturi)
12 comentarii

* Deşi este esenţial în strategia de transport pe apă a UE, autorităţile române refuză să includă Galaţiul pe lista zonelor prioritare pentru investiţii în infrastructură * În Europa se vorbeşte deja despre un culoar de transport pe apă Dunăre-Galaţi-Baltica


De-a lungul istoriei, Galaţiul a depins în mod absolut de Dunăre, iar România a depins fundamental de porturile de pe fluviu. După ce, în primele două decenii de după Revoluţia din 1989, strategia europeană a fost axată în special pe transporturile pe uscat, în ultimii cinci ani am asistat la o întoarcere către transportul pe apă, considerat mai ieftin şi mai prietenos cu mediul.
Interesant este că în timp ce oficialii UE încearcă să pună la punct o strategie integrată privind transportul pe apă (acţiune pentru care alocă zeci de miliarde de euro), autorităţile române dorm în păpuşoi. Deocamdată, percepţia românească privind Strategia Dunării este că aceasta e un prilej de plimbări prin străinătate şi de sindrofii. Pe partea de investiţii în infrastructură nu s-a mişcat nimic (nici măcar pentru a atrage fondurile europene disponibile), iar Galaţiul - pe care europenii îl consideră nod crucial în întreaga strategie continentală a transporturilor - are de pierdut imens.
În cele ce urmează, vă vom prezenta câteva repere care arată cât de importantă este Dunărea pentru România şi pentru Europa şi cât de important este ca ţara noastră să susţină dezvoltarea infrastructurii de comunicaţie şi a mediului de afaceri din arealul Galaţi-Brăila.
Îi mulţumim omului de afaceri Gelu Mardare, pentru sprijinul acordat la această documentare.

Avem jumătate din Dunărea navigabilă

România deţine 47 la sută din sectorul navigabil al Dunării, iar cei 1.050 kilometri de Dunăre românească sunt esenţiali în asigurarea legăturii Europei Centrale cu Marea Neagră şi de aici cu resursele şi pieţele de desfacere din Orientul Mijlociu şi spaţiul ex-sovietic.
România are 20 porturi fluviale, din care cele din Brăila, Galaţi şi Sulina sunt şi maritime. Infrastructura navigabilă este completată cu cele două canale navigabile, Dunăre - Marea Neagră şi Poarta Alba - Midia, ce fac legătura cu portul Constanţa.
Din păcate, nu suntem capabili să exploatăm cum se cuvine fluviul şi porturile. La nivelul anului 2012, această infrastructură opera 28 de milioane tone de mărfuri şi 119.000 de pasageri (conform Ministerul Transporturilor). Potrivit EUROSTAT, volumul de mărfuri tranzitat de sectorul românesc ar fi fost, în 2012, de 38,4 de milioane de tone. Pare mult, dar este foarte puţin. Pentru o comparaţie corectă, trebuie să ştiţi că, spre exemplu, pe Rin s-au tranzitat, în 2012, 200 de milioane de tone de mărfuri, iar porturile olandeze operează 600 de milioane de tone pe an.

De ce se transportă puţin pe Dunăre

În ultimii 3-4 ani, o mare parte dintre operatorii de transport pe apă (dar şi statele beneficiare) au decis să se orienteze către soluţia Rin, considerată mai rapidă, mai ieftină şi mai sigură.
Un exemplu concludent este cel al Ungariei, care, până în 2011, făcea tranzit prin portul Constanţa de peste 500.000 tone cereale şi care sunt acum operate prin Italia, Polonia şi zona Rinului. O altă marfă care circula prin porturile Dunării româneşti era cărbunele energetic din Ucraina şi Rusia (destinat termocentralelor din Ungaria şi Austria), dar care acum a fost înlocuit cu cărbune polonez. E mai scump, însă transportul costă mai puţin.
De ce este scump transportul pe Dunărea românească? Sunt două aspecte: starea proastă a infrastructurii portuare şi a şenalului (ceea ce creşte riscul şi scade viteza navelor), dar şi taxele foarte mari percepute la noi (aspect asupra căruia vom reveni).

Canalul Dunăre - Baltica, din nou în discuţie

În anul 1920, Fundaţia Carol I a promovat un proiect care, la acea vreme, părea că va revoluţiona transportul de mărfuri în interiorul Europei. E vorba despre calea navigabilă Danzig (Gdansk) - Galaţi, care ar fi urmat, practic, să lege - pe apă - toate zonele Europei într-un nod de comunicaţie cu centrul la Galaţi. Proiectul amintit, care era o lucrare extrem de amplă (cu studii minuţioase în spate), presupunea amenajarea şi utilizarea în scop energetic, agricol şi de transport a cursurilor inferioare ale râurilor Vistula, Nistru şi Prut, precum şi legarea acestui culoar de transport cu Dunărea, Marea Baltică, Marea Neagră şi Marea Mediterană.
Proiectul a fost dezbătut în perioada interbelică (1926) de profesori renumiţi, precum Ion Andreescu-Cale şi A. Matakievici, fiind şi în atenţia parlamentelor din România, Polonia şi Ucraina.



În 1965, proiectul a fost repus pe tapet de profesorul G. Popovici, cel care s-a ocupat de canalul Siret - Bărăgan (o părticică a marelui proiect). În prezent, ţara noastră este în negocieri cu investitorii chinezi pentru finalizarea magistralei Siret - Bărăgan, considerată strategică.

Excursii pe bani publici

Interesant este că proiectul Galaţi - Danzig a ajuns pe mai multe căi (patronate, ONG-uri) pe masa autorităţilor. Scopul era unul simplu: ca partea română să încerce să-l includă în strategia europeană de dezvoltare a infrastructurii de transport şi în Strategia Dunării.
Din păcate, demersul a fost inutil, dat fiind că autorităţile puse în temă (Ministerul Transporturilor, Consiliul Judeţului, Primăria Galaţi) nici măcar nu s-au deranjat să transmită un răspuns (fie şi formal) către iniţiatori. Cât despre întâlnirile din străinătate la care au participat aleşii  gălăţeni, nu-i nimic de zis. Totul s-a rezumat la excursii plătite din bani publici.
De fapt, nepăsarea e boală veche la autorităţile române. Bunăoară, în bugetul UE pe 2005-2012, a funcţionat Planul de cooperare EPSON, care însă nu a adus nimic României, pentru simplul motiv că ai noştri, ca brazii, nu au participat la negocierea pentru alocarea fondurilor.
Pentru 2012-2020, România poate accesa 1,3 miliarde euro prin Programul Operaţional de Transport, dar şi prin CEF (Conecting Europe Facility), însă deocamdată banii zac în conturile europene. Nicio autoritate română nu şi-a arătat disponibilitatea de a-i accesa.
Concluzia finală a acestei analize este că autorităţile române (locale şi naţionale) trebuie să iasă din starea de letargie şi să se implice serios în promovarea de proiecte macroregionale şi în atragerea de bani europeni în infrastructura de pe Dunăre. Este o şansă pe care Galaţiul nu ar trebui să o rateze, căci ar putea fi ultimul tren pentru ca oraşul să iasă din extrem de periculosul picaj economic în care se află.

Galaţi - Danzig, date tehnice

Potrivit proiectului avansat de Fundaţia Carol I, calea navigabilă ar avea o lungime de 1.900 de kilometri, din care canal săpat pe o distanţă de 72 de kilometri (Vistula - San - Nistru; Nistru - Prut), scurtând distanţa Marea Baltică - Marea Mediterană cu între 6.000 şi 10.000 de kilometri.
Foarte interesant este că pentru proiectul Danzig - Galaţi şi-au arătat interesul, recent, Austria, Ungaria şi Germania, care văd în această cale navigabilă posibilitatea dezvoltării relaţiilor comerciale cu Rusia, ca principal furnizor de materii prime. Asta şi prin prisma faptul că Dunărea este inclusă de UE în axa prioritară Rin - Meuse - Dunăre, care ar urma să lege portul Rotterdam de portul Constanţa, traversând 11 state membre.
Nu în ultimul rând, trebuie spus că proiecte asemănătoare s-au materializat în bazinul hidrografic Ron (Franţa) şi în Suedia (calea navigabilă Gota), ambele dovedindu-se factor de dezvoltare economică în regiune.




 

Citit 4376 ori Ultima modificare Marți, 15 Aprilie 2014 17:35

12 comentarii

  • postat de Renegatul Vineri, 18 Aprilie 2014 01:15 70.194.98.*** Link la comentariu
    2
    5

    Pana la urma, se adevereste ceea ce se striga in Piata Universitatii odata...cum ca Monarhia, salveaza Romania...insa gasca de securisto-comunisti dupa acel show de trista amintire din 89 au pus mana pe fraiele tarii si ne-au dus in deriva total, ne-am pierdut identitatea ca neam, suntem intr-un haos economic de neimaginat inainte de 89...pacat ca lumea nu se desteapta si tot da votul partidelor, aliantelor, uniunilor care stiu doar sa denigreze familia regala, avand tot timpul mandatul asigurat. Ce nu stie marea parte din populatie este urmatorul fapt... orice partid care ajunge la guvernare, nu face altceva decat sa se inchine in fata jcelor de la fmi, indatorandu-ne peste generatii...deja ne-au scos republica pe nas, cutitul e de mult la os pentru multi care nu mai vreo speranta de trai decent...asa ca trebuie pornita o revolutie perfect democrata, cu stampila in mana si nu in cabina de vot, pentru ca nu e vreun secret... Sa vina Regele!!!

    Raportează
  • postat de fresnescu ionel Joi, 17 Aprilie 2014 18:38 86.127.10.*** Link la comentariu
    2
    6

    1. Metropola BRAIGAL. 2. Centura metropolitana auto BRAIGAL. 3. Aeroportul international BRAIGAL. 4. Podul peste Dunare in metropola BRAIGAL. 5. Lungimea portului Braigal = 40 Km. 6. Stadion metropolitan= 60.000 de lopcuri. 7. Opera metropolitana Braigal . 8. Palatul sporturilor 15.000. de locuri Braigal. Concluzie ,daca nu veti fi de acord cu ceeace am spus ,nimic nu se va face .De acord cu mine ?

    Raportează
  • postat de madalin Miercuri, 16 Aprilie 2014 19:38 5.15.224.*** Link la comentariu
    0
    9

    Galati are mute de oferit, trebuie doar sa vrea....un singur exemplu concludent.... are 2100 ha luciu de apa, lacul Brates. Popul;at in urma cu 5 ani si cu paza ar fi fost pescarul Romaniei, controla piata, assa cei din plan local se cearta intre ei si castiga altii, unde este patriotismul local fratilor, ca doar acest oras a trait cu peste, cereale, vapoare, porturi si combinat. Ai combinat trebuie sa ai dezvoltare. Daca nu e dezvoltare atunci problema e in alta parte..

    Raportează
  • postat de ioana Miercuri, 16 Aprilie 2014 14:32 89.137.138.*** Link la comentariu
    0
    15

    Din pacate, nu mai exista la Galati oameni de specialitate care sa aiba viziune economica, sa initieze, sa proiecteze, sa puna in practica astfel de proiecte ! S-a avut grija ca astfel de persoane sa fie inlaturate / desfiintate , fara a forma generatii noi de specialisti ! Cei care ar trebui sa se preocupe, sunt cu totii niste amatori, care isi urmaresc doar interesele lor proprii , cat mai multe deplasari in strainatate, fara a concretiza ceva si fara a le cere nimeni socoteala!

    Raportează
  • postat de Marius Stanica Miercuri, 16 Aprilie 2014 12:43 213.218.53.*** Link la comentariu
    3
    14

    Se poate face ca ZONA URBANA Galati - Braila sa devina un ROTTERDAM AL EUROPEI DE EST !!!
    Cum ? Asa :

    1) orasele Braila si Galati ar dezvolta un mare PORT DE CONTAINERE / MARFURI

    2) ar exista o AUTOSTRADA care sa ne lege de U.E.15 : Braila / Galati - Buzau - Ploiesti - Brasov - Sibiu - Timisoara - Arada - Nadlac - Ungaria - UE15

    3) ca sa se lege de ceva ar trebui sa avem si centura orasului Galati

    4) un aeroport pentru ca totusi avem o zona urbana de peste 500.000 oameni si multe marfuri pot ajunge pe calea aerului (nu tot traficul unui aeroport este datorat calatoriilor de persoane ci exista si cel de marfa)


    Eu nu zic acum ca vom inlocui Rotterdam dar avem UN POTENTIAL IMENS de a deveni un Rotterdam al Estului care sa poata sa COMPLEMENTEZE acel Rotterdam din Vestul Uniunii Europene.

    Apoi daca am avea si o autostrada care sa aduca toata marfa din nordul continentului -
    tarile Baltice - Ucraina - Suceava - Bacau - Marasesti / Foscani - Braila / Galati spre acest mare port de marfuri Braila - Galati , am da lovitura !


    Dar avem alesii locali care sa IMPUNA ACEST PLAN : dezvoltarea celei de-a doua aglomeratii urbane din Romania in Rotterdam al Estului Uniunii Europene prin crearea infrastructurii :
    - port de containere
    - autostrada Braila / Galati - Buzau - Ploiesti (inainte de autostrazile Alexandria - Bucuresti si alte ineptii)
    - aeroportul Dunarea de Jos intre Braila si Galati
    - centura noua a orasului Galati

    ????


    Sau vom astepta in mocirla alti 20 de ani, in care vor mai pleca sau muri inca 25% din populatia acestor doua orase ???

    Raportează
  • postat de Badita Stefan Miercuri, 16 Aprilie 2014 12:23 78.97.221.*** Link la comentariu
    1
    7

    in 1926 canalul acesta ar fi trecut prin Polonia, URSS si Romania ...... Ucraina nici nu era ca stat independent

    Raportează
  • postat de !!! Miercuri, 16 Aprilie 2014 12:19 89.137.220.*** Link la comentariu
    5
    9

    ,,de aceea cred ca ar fi bine ca noi din aceasta zona, sa nu ne prezentam la vot.Ca o forma de protest.
    Sa se duc cei din Banat , Ardeal pentru care guvernul face ceva , inclusiv autostrazi cu bani din taxe puse noua celor de aici !

    Raportează
  • postat de Marius Stanica Miercuri, 16 Aprilie 2014 11:37 213.218.53.*** Link la comentariu
    1
    14

    Dunarea este SINGURA infrastructura care o are orasul Galati ! Singura !
    1) Nu avem centura !!

    O sosea de centura pentru un oras la campie face un CERC COMPLET in jurul acelui oras, si pentru o comuna sau oras mic poate merge o centura cu o banda pe sensul de mers, dar pentru un oras municipiu trebuie ca centura sa aiba 2 benzi pe sensul de mers.

    Orasul Sibiu isi construieste si Bucuresti, are in parte acest tip de centura.

    O sosea pentru un oras limitat de apa, atunci acea centura deja este un SEMICERC sau cat permite terenul.
    Pentru un oras municipiu trebuie cu doua benzi pe sens.
    Constanta de exemplu are centura in regim de autostrada (2 benzi pe sens plus banda de refugiu) ceea ce ar fi un caz ideal pentru Galati, dar nu cred ca avem posibilitatea de autostrada.

    Daca Braila are o sosea de centura, noi in GALATI, NU AVEM O SOSEA DE CENTURA.

    2) nu avem o AUTOSTRADA care sa faca legatura cu U.E.15

    3) nu avem un AEROPORT

    Raportează
  • postat de florin Miercuri, 16 Aprilie 2014 10:07 89.137.137.*** Link la comentariu
    15
    16

    Sa vedeti dezvoltare si prosperitate a locuitorilor galateni odata cu demolarea garajelor si a chioscurilor ,odata cu studiul de fezabilitate ,odata cu construirea stadionului, odata cu infiintarea altor taxe pe linga cea de ecarisaj , odata cu parcarile cu plata, odata cu militienii publici care se plimba linistiti pe strazi si pe faleza fara nici o amenda in buzunar, odata cu ti ganii care functioneaza ilegal cu galeti si corturi pe la Trei Star.......

    Raportează
  • postat de Gimy Miercuri, 16 Aprilie 2014 09:51 109.102.62.*** Link la comentariu
    1
    20

    @gelu, e vorba de autoritatile bucurestene. Unii nici nu trec de titlul articolului.
    Personal cred ca Galatiul e unul dintre cele mai lovite orase de catre cei din Bucuresti. Cei din vest tipa la adresa capitalei corupte si mai primesc niste fonduri, pe cand noi vindem combinate si alte intreprinderi exclusiv pentru ca Romania sa intre in NATO si UE, dupa care nu primim nicio compensatie. Repet, Galatiul a fost vandut strainilor pentru ca locuitorii acestei tari sa traiasca bine. POate ca ar trebui sa mai intoarcem un pic spatele acestei tari si acestei capitale si sa ne cautam individual sprijin in alte parti.

    Raportează
  • postat de Greu la deal cu boii mici. Miercuri, 16 Aprilie 2014 09:47 92.86.68.*** Link la comentariu
    0
    15

    Așa ca observație, Dunărea poate să ''ducă și să aducă'' un mare volum de marfă, dar din păcate Turcia nu a fost acceptată în UE, iar situația țărilor din jurul Mării Negre este incertă, rușii punând permanent ''bețe în roate'' în această zonă strategică prea importantă în expansiunea Fed. Rusă spre Marea Mediterană....veche poveste. Din păcate și Germania în mod tacit susține interesele rușilor nepunând accentul în dezvoltarea Balcanilor, exemplu clar fiind conducta de gaz Nabucco, conductă ce nu a mai fost susținută de Germania ce și-a retras investiția, susținerea financiară chiar în ultima zi când trebuia semnat contractul ferm.

    Raportează
  • postat de gelu Miercuri, 16 Aprilie 2014 08:11 193.230.156.*** Link la comentariu
    1
    27

    Spuneti o situatie in care autoritatile Galatiului nu si-au batit joc. Dunarea este folosita de autoritati la plimbari altceva nu ii intereseaza.Si stiti de ce??? Nu ii duce capul decat la afaceri in interes personal.

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.