10 milioane de euro pentru o Dunăre mai albastră

10 milioane de euro pentru o Dunăre mai albastră
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Acţiunea WANDA: 1,6 milioane de euro pentru un sistem integrat de preluare şi tratare a deşeurilor rezultate din circulaţia navelor * Aceleaşi reguli, proceduri şi costuri de la Rotterdam la Galaţi * Tot cu bani de la bugetul UE vor fi achiziţionate pentru porturi echipamente şi utilaje de neutralizare a reziduurilor în valoare de opt milioane euro *

Coşmarul deversărilor ilegale de deşeuri de la bordul navelor direct în Dunăre va lua sfârşit odată cu două proiecte europene, la care va participa şi APDM Galaţi, menite să pună la punct un sistem de colectare şi neutralizare a acestor reziduuri.

Nu este un secret că, până în prezent, în materie de colectare şi neutralizare a deşeurilor, de la un capăt la altul al Dunării fiecare a acţionat în legea lui, după principiul câte porturi, atâtea obiceiuri. Rezultatul: după toanele sau calculele comandanţilor de navă, în porturile dunărene erau deversate „pe blat” tone de resturi menajere, resturi de hidrocarburi, ape de santină sau alte asemenea.

Proiectul WANDA este menit să stabilească odată pentru totdeauna un sistem integrat de prelucrare şi tratare a deşeurilor. În valoare de 1,6 milioane euro, proiectul include parteneri din toate ţările riverane Dunării, dar vârful de lance este  format din APDM Galaţi, Via Donau - Austria şi KTI - Ungaria.

„Dorim un sistem unitar care să se aplice în toate porturile, indiferent de ţară. Şi aici nu este vorba numai de Dunăre, ci şi de canalul Rin - Main - Dunăre. Aici e vorba de legislaţie, de taxele aplicate, de regulamentele portuare, de procedurile de colectare şi neutralizare. Asta pentru ca un comandant de navă să nu mai ajungă într-un port, să găsească un sistem de colectare de un fel sau altul, cu o taxă care poate fi de un leu, iar în altă parte 500 lei. Pentru asta se face această armonizare, pentru ca fiecare ţară să ştie exact până unde să meargă”, ne-a declarat Mihai Ochialbescu, directorul general al APDM Galaţi.

Poluatorul plăteşte

Elementul-cheie în instituirea unui sistem unitar de prelucrare a deşeurilor este nivelul taxelor ce vor fi aplicate pentru aceste operaţiuni. În prezent, valoarea şi modul de aplicare a lor diferă de la ţară la ţară.

Astfel, în Olanda, transportatorii plătesc taxe pentru deşeuri, însă ele sunt subvenţionate în proporţie de 80 la sută de către stat.

În Germania, taxele de depoluare se încasează odată cu achiziţionarea motorinei de către transportatori. Mai sunt şi situaţii în care armatorii şi operatorii portuari au format împreună societăţi care să se ocupe de colectarea şi neutralizarea deşeurilor.

„La noi aceste taxe nu sunt subvenţionate. În plus, porturile au un sistem de preluare a deşeurilor, dar nu este integrat. Şi de aici, de la o legislaţie diferită, taxe diferite, un comandant de navă, decât să vină la mal şi să dea 100 euro ca să predea o cantitate de deşeuri menajere, preferă ca noaptea, într-un golfuleţ, să arunce gunoiul peste bord şi să plece mai departe, aşa cum ştim că se întâmplă în foarte, foarte multe cazuri…”, a precizat Mihai Ochialbescu.

În aceste circumstanţe una dintre primele propuneri ale APDM Galaţi în cadrul proiectului WANDA a fost ca toate activităţile de depoluare pe Dunăre să fie monitorizate şi subvenţionate de la bugetul UE.

„Pentru că este foarte greu, cheltuielile sunt fantastic de mari pentru preluarea reziduurilor şi neutralizarea lor. Şi marea majoritate a acestor reziduuri nu se pot întoarce cumva, să producă nişte bani, aşa cum se întâmplă în recuperarea altor tipuri de deşeuri, în schimb pot face foarte mult rău dacă sunt aruncate în Dunăre. Ideea este de a atrage navele să vină să predea aceste deşeuri”.

„Taxele ar trebui să fie cât mai mici, iar amenzile pentru deversări ilegale cât mai mari, pentru ca el să fie interesat să vină să le predea. Plecând din Rotterdam şi până la Galaţi sau Constanţa să fie aceleaşi condiţii, aceleaşi preţuri. Un comandant să nu-şi zică - ajung în România, arunc deşeurile peste bord”, a explicat directorul general al APDM Galaţi.

Echipamente speciale

Studiile şi aplicaţiile practice din cadrul proiectului WANDA se vor desfăşura până în anul 2012, urmând să fie o veritabilă şcoală pentru instituţiile dunărene implicate în gestionarea şi neutralizarea deşeurilor. Dar strâns legat de acesta va fi şi proiectul CODENAV, în valoare de 8 milioane de euro, ce prevede dotarea porturilor cu utilaje de preluare şi prelucrare a reziduurilor rezultate de la nave.

„Noi, de exemplu, la APDM Galaţi, avem un şlep multifuncţional, special echipat pentru acţiuni de depoluare. Dar nu este suficient. Sunt deşeuri pe care trebuie să le preluăm şi să le ducem pentru neutralizare în unităţi specializare din ţară. Chestiunea este că astfel de sisteme specializate de prelucrare a reziduurilor ar trebui să existe pe plan local, nu să ne plimbăm cu ele de colo-colo”, a arătat directorul APDM Galaţi. 

În cazul acestui din urmă proiect, cererea de finanţare a fost deja depusă, aprobarea din partea instituţiilor europene urmând să fie primită în scurt timp. Şi, cine ştie, poate că va veni în sfârşit şi momentul în care Dunărea va fi din nou albastră şi nu va mai servi drept ladă de gunoi pentru navele aflate în tranzit.

Citit 1716 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.