”Sic transit gloria mundi”...

Evaluaţi acest articol
(19 voturi)
4 comentarii

Da, "aşa trece gloria lumii", aşa a trecut şi gloria platformei de foraj marin "Gloria", construită la Galaţi acum 43 de ani, scoasă "la pensie" de OMV Petron, pentru a fi vândută altei firme, spre dezmembrare şi vânzare ca fier vechi.

Şantierul Naval, unde s-au asamblat în război şi două minisubmarine militare, care a construit vasele flotei noastre, dar şi pentru întreaga lume, îşi poate lua adio de la prima platformă de foraj marin din România, ţară cu o independenţă energetică aproape totală şi datorită platformelor noastre, împrăştiate prin lume. "Gloria" noastră a forat 17 sonde în Marea Neagră, are o suprafaţă de 2.500 metri pătraţi şi o turlă înaltă de 70 de metri, mai mult de două treimi din înălţimea Turnului TV.

Oraşul nu s-a gândit să cumpere câteva secţiuni, ca atracţie muzeală, ce ar putea deveni atractivă.

Din minisubmarinul "Rechinul" s-a păstrat unul dintre motoarele auxiliare, conservat la Facultatea de Inginerie Navală: bun pentru practica studenţilor, însă nevizitabil. N-a rămas nimic din nava "Transilvania", răsturnată la mal, şi oricum nu avem un muzeu al Marinei în Galaţi. De altfel, niciun furnizor de piese şi echipamente înglobate în "Gloria" nu pare să fi fost interesat să cumpere vreun şurub provenit din Bucureşti, Reşiţa, Arad, Timişoara, Oradea, Cluj-Napoca, Ploieşti, Câmpina, Bârlad, Roman sau Galaţi…

Răs/cumpărarea măcar a unei păţi din platformă ar fi fost nu numai o piesă de muzeu, ci chiar o structură care să poată fi amenajată ca muzeu. Puntea ar putea fi, de pildă, oferită spectacolelor în aer liber. Fiind concepută ca autoridicătoare pe picioarele sale, platforma se putea mulţumi şi cu adâncimea de numai  5-10 metri a Dunării la Galaţi.

Dacă ne-am fi "lăcomit" la cât mai mult din bătrâna noastră mândrie de altădată, cele 7.000 de tone de fier vechi, totalul cântărit de "Gloria", ar fi costat probabil Galaţiul vreo şapte milioane de lei. Măcar o parte din ea ar putea fi ajustată şi reparată ca să devină muzeu al Marinei. Mai cunoaşteţi multe mari porturi care să nu aibă aşa ceva?

Citit 1249 ori Ultima modificare Joi, 21 Noiembrie 2019 15:08

4 comentarii

  • postat de MIHAIL Vineri, 22 Noiembrie 2019 10:55 5.13.135.*** Link la comentariu
    0
    6

    FOARTE FRUMOS GANDITI,DOMNULE CILINCA,DAR TOTUL COSTA,SI ASTA IN CONDITIILE IN CARE IN 30 DE ANI NOI NU AM FOST IN STARE SA CONSTRUIM MACAR O AUTOSTRADA BUCURESTI-NADLAC!!!SANATATE SI NUMAI BINE LA TOPATA LUMEA!!!

    Raportează
  • postat de Iancu Jianul Vineri, 22 Noiembrie 2019 08:53 5.13.225.*** Link la comentariu
    1
    5

    Putea fi adaptata ptr un pod peste dunare! Sau atractie turistica corect, dupa ce nu mai deversa apa-canal resturile in dunare... se puteau face multe... dar in alt univers paralel fara votanti rosii, puturosi si limitati mental ce tot voteaza cu sfertul de neuron! Lasa ma ca astia ne-au dat... ne-au marit... dar nu spun c-au furat de milioane de X, iar de dat.. n-au dat nimic... s=au imprumutat la camatari externi!
    Daca stia Stefan Cel Mare sau Tepes in ce hal vom ajunge ca natie... crd ca aveam multi de tepe si nu imobiliare!

    Raportează
  • postat de ariciul Vineri, 22 Noiembrie 2019 08:07 92.114.82.*** Link la comentariu
    8
    0

    vechituri ,ale unor vremi trecute,la care sa vina sa beleasca ochii niste neinteresati,dar pe ceva banuti,care vor merge in buzunare mari incapatoare si de neumplut,care e rostul acestei actiuni ?cine se mai agata de trecut cand viitorul este atat de misterios de interesant?

    Raportează
  • postat de IC Vineri, 22 Noiembrie 2019 04:32 82.79.132.*** Link la comentariu
    1
    8

    Excelenta ideea ,oare e tardiva ... sapte milioane de lei este mult , atat fac cele 7000 tone dar daca scadem cheltuielile ocazionate de taiere ,transport etc ,cred ca nu raman mai mult de doua milioane.Ar (fi ) putea sa se faca demersuri si la Damen , o astfel de platforma ,plasata pe Dunare , ar fi o buna reclama ....de ce nu un hotel mai aparte ?

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.