Opt ani de minciuni şi beţii culturale

Evaluaţi acest articol
(0 voturi)
26 comentarii

Brusc, o mulţime de persoane au devenit foarte interesate de soarta muzeelor gălăţene. Iniţial, totul părea doar aşa, un val de simpatie vizavi de cultură. Apoi, întocmai ca bulgărele de zăpadă pe coasta unui munte, dezbaterea s-a transformat într-o avalanşă, iar o mare cantitate de mizerie a împroşcat comunitatea.
Am descoperit, astfel, că în spatele unor măşti viu colorate se află caractere putrede, că sub idealurile aparent nobile se ascunde o lăcomie hidoasă, că există corupţie în locuri în care părea imposibil să fie, că spiritul de cumetrie poate face ravagii.
Vă mărturisesc sincer că nu mă aşteptam ca de posibila moarte a Muzeului de Artă Vizuală să fie acuzată - fie şi neoficial - Biserica. Parcă s-a întors lumea cu susul în jos! Am în faţă istoria clădirii în dispută. În actul ei „naştere”, de la 1897, scrie - negru pe alb, că este o ctitorie a Bisericii. Nu este nici a Primăriei, nici a Guvernului. Faptul că autorităţile comuniste au confiscat imobilul, în 1965, este doar un detaliu care a fost radiat din istorie în 2004, când clădirea s-a întors la proprietarul ei de drept: Arhiepiscopia Dunării de Jos.
De atunci au trecut opt ani. În tot acest timp, Muzeul de Artă Vizuală a funcţionat pe mai departe în imobil, necondiţionat, iar autorităţile au promis că vor face şi vor drege şi că muzeul va avea propriul sediu. Ne-au minţit! Nu au făcut decât o conferinţă de presă şi o machetă viu colorată. În rest NIMIC. În aceşti opt ani, Primăria Galaţi şi Consiliul Judeţului au cheltuit, pe tot felul de fantezii, sume colosale, care ar fi ajuns pentru construirea a trei sedii de muzee.
S-au organizat sute de evenimente aşa-zis culturale, dar pretext perfect pentru chefuri pantagruelice, care au sorbit mult mai mulţi bani decât partea culturală în sine. Şi s-au cumpărat, pe mulţi bani publici, lucrări îndoielnice, pe evaluări făcute de comisii ghidate de principiul „eu îţi aprob ţie, tu îmi aprobi mie”. Apropo de asta, sunt curios când va fi făcut public un raport al achiziţiilor.
Însă, dincolo de toate acestea, sunt siderat de minciunile plimbate pe sub nasul presei în ultimele zile. Surprinzător, mulţi ziarişti au înghiţit gogoaşa. În acest fel, s-a construit în mintea publicului o imagine falsă despre întreaga poveste. Gălăţenilor nu li s-a spus că e vorba despre o restituire legală de proprietate, ci că este un abuz. Nu li s-a spus că imobilul intră în restaurare ca urmare a unui proiect cu finanţare europeană, ci că „popii alungă arta”. Nu li s-a spus că, după restaurare, acolo va fi un extraordinar muzeu al istoriei şi spiritualităţii dunărene, ci că totul se va transforma într-un soi de casă de protocol bisericească. O tactică ruşinoasă de dezinformare, care mă face să bănuiesc că la mijloc se află interese subterane. Cum ar teama unora că pot pierde accesul la „ştuţul” cu bani publici sau la sticla cu votcă pitită după un vraf de „capodopere”, la subsol.
Nu în ultimul rând, vreau să-mi exprim consternarea faţă de lipsa de reacţie a Consiliului Judeţului Galaţi, care de opt ani nu dă niciun semn că ar vrea să rezolve problema instituţiilor cu sedii retrocedate. Asta în vreme ce, în numele culturii, au fost risipite foarte multe milioane de euro pe treburi de mântuială, în care s-a mimat performanţa şi s-a ridicat la rang de lege jefuirea banului public.

Citit 1410 ori Ultima modificare Joi, 22 Noiembrie 2012 18:01

26 comentarii

  • postat de nelamurit Luni, 26 Noiembrie 2012 20:39 Link la comentariu
    0
    0

    Aici nu-i vorba de o simpla inflamare a opiniei publice galatene ci de o indignare fireasca la nebunia mistico-superstitioasa care la noi face casa buna cu violenta verbala, fizica si arghirofilia multora din cler si care interesati cultiva acest misticism obscurantist agresiv la bieti bolnavi fanatici si analfabeti de tipul lui ”Evlavie”. Dar d-le Crangan, poate ne oferiti si niste dovezi pt. unele din afirmatiile dvs. De ex. spuneti ca ”90% din banii care ajung la Biserica se intorc sub forma de ajutoare umanitare catre necajiti”. Aveti dovezi contabile pt. asa o afirmatie sau e asa, o generalitate scapata dezinteresat. Apoi scrieti ca ”acolo va fi un extraordinar muzeu al istoriei si spiritualitatii galatene.” As vrea si eu sa fiu contaminat de entuziasmul dvs. daca-mi divulgati si mie reteta. Sau santeti si oleaca...prooroc ? Si va rog sa detaliati despre ”teama unora ca pot pierde accesul la ...bani publici sau la sticla cu vodca, pitita dupa un vraf de ”capodopere” la subsol.” Aici ati deschis o cutie a Pandorei despre o situatie de care se cam stie in oras, chiar adulatul Marculescu fiind un bun petrecaret dar si un bun specialist. Atentie ca lucrurile-s oleaca mai complicate aici cu capodoperele ironizate de dvs. Sau poate aveti si ceva expertiza in arta plastica ?

    Raportează
  • postat de spirdon Luni, 26 Noiembrie 2012 14:47 Link la comentariu
    0
    0

    Pariez ca ca destui indivizi care sunt ff iritati pe biserica, probabil nu au avut parte de un botez altfel inflamarea asta nu are nici un rost.

    Raportează
  • postat de alt Alex Duminică, 25 Noiembrie 2012 22:35 Link la comentariu
    0
    0

    Domnule C. Crangan, merci de informatie.

    Deci istoria e evacuata brusc din acelasi motiv. Va trebui, daca vrea sa expuna, sa faca expozitii in noul muzeu.

    Muzeografii de la arta si de la istorie (asa cum sunt ei) isi vor gasi un nou job la muzeul cel nou (de unde alti specialisti ?). Apoi cele vechi se vor desfiinta incet-incet si patrimoniul lor va trece, firesc, la noul muzeu.

    Fara dumneavoastra nici nu le trecea galatenilor prin minte. Multumim inca o data !

    Raportează
  • postat de Evlavie Duminică, 25 Noiembrie 2012 14:10 Link la comentariu
    0
    0

    Inalt Prea Sfintia Sa Casian este stapanul nostru al tuturor!!! Caini atei pocaitiva si aruncativa la picioarele Lui ca sa va ierte pacatele!!!

    Raportează
  • postat de ela Duminică, 25 Noiembrie 2012 13:57 Link la comentariu
    0
    0

    Si totusi, domnule Crangan ne puteti lamuri dvs, sau Arhiepiscopia sau autoritatile locale cu privire la CASELE NORVEGIENE de pe str. Domneasca langa Catedrala ? Galatenii stiu ca aceste case au fost date in compensare de catre comunisti. Acum, inteleg ca era dreptul Episcopiei sa-si revendice imobilul confiscat, dar casele ? N-ar trebui si ele DATE INAPOI PRIMARIEI GALATIULUI ? Ce ziceti, domnule Crangan, subiectul poate fi dezvoltat.

    Raportează
  • postat de Antimafie Duminică, 25 Noiembrie 2012 08:59 Link la comentariu
    0
    0

    O sa mai vada galateanul nuduri pe simezele noului muzeu bisericesc atunci cand o zbura porcul! :))))) Vor fi expuse subiecte indragite de casian: peisaje cu biserici, cimitire, ingerasi, sfinti etc. a, si bineanteles portrete omagiale supradimensionate ale inalt prea sfantului. Sper ca din toata mizeria asta se va naste o fronda artistica ce va lupta impotriva acestei mafii care acapareaza tot in jur material sau spiritual.

    Raportează
  • postat de Un tanar Sâmbătă, 24 Noiembrie 2012 07:27 Link la comentariu
    0
    0

    Cultura sub atenta supraveghere a bisericii?? E clar, trebuie sa plec din tara cat mai am timp!

    Raportează
  • postat de Nick Vineri, 23 Noiembrie 2012 21:29 Link la comentariu
    0
    0

    Mai nou am auzit ca fetele bisericesti vor sa puna o taxa pt cei cu nume de sfinti, gen Ion, Gheorghe,Vasile...ca deh s-au folosit de patent.

    Raportează
  • postat de Marius Vineri, 23 Noiembrie 2012 20:15 Link la comentariu
    0
    0

    Domnule, mare cercetator+matematician si Ars Populi asta! Cum a cautat el/ea cu atata obstinatie pe site-ul C.J-ului, cu manutele si ochisarii proprii (pacat ca nu si cu creierul), sa ofere poporului date si calcule privind veniturile Muzeului de Arta. Al carui angajat(a) o fi, al C.J-ului sau al Arhiepiscopiei? Si teribil seamana cu Jiji, ca postare. Om fi trecut la un pseudonim mai elevat sa nu ne depisteze lumea ca batem campii pe acelasi subiect? Lui Jiji ii povestea Calina despre muzeele londoneze de stat, unde se intra gratuit, dar e greu pentru unii sa priceapa ca muzeele nu sunt fabrici si uzine si ca scopul acestor institutii este de a oferi un dram de frumos publicului. In statisticile alea nu erau mentionate si miile de bilete oferite gratuit la evenimentele organizate de muzeu, care n-au fost putine? Se vede ca Ars Populi n-are treaba cu activitatea muzeului, dar daca tot citeste Viata Libera ar fi trebuit sa remarce cate manifestari au avut loc acolo si cat de variate au fost ele. De ce nu intra in arhiva ziarului sa ne faca o statistica, macar pentru anul acesta, daca tot ii place? Si dupa ce termina etapa asta sa treaca la a doua, sa calculeze biletele gratuite x numar vizitatori/spectatori.
    Alta ineptie e sa mentionam Muzeul Brukenthal. Dar putem compara Galatiul cu Sibiul? Pai, ia zi-ne domnule/doamna Statistica cati turisti are Sibiul si cati Galatiul? Sau putem sa-l comparam pe Klaus Johannis
    cu Dumitru Nicolae, sau , mai nou, cu Marius Stan?

    P.S. Imi plac la nebunie pledoariile la comanda . Tatuca ar fi mandru de tine!

    Raportează
  • postat de Ars_Populi Vineri, 23 Noiembrie 2012 18:48 Link la comentariu
    0
    0

    Domnule, mare instituţie de cultura Muzeul ăsta de Arte Vizuale.

    Conform raportului pe anul trecut (publicat pe site-ul Consiliului Judeţului), a avut în medie 12 VIZITATORI PLĂTITORI şi 25 VIZITATORI NEPLĂTITORI pentru fiecare zi în care a fost deschis publicului!!!

    Încasările s-au ridicat la ameţitoarea sumă de 9.000 de lei!!! PERFORMANŢĂ, nu glumă!!!

    Pentru asta, instituţia a consumat de la bugetul public suma de 860.483 de lei (sub formă de subvenţie), ceea ce înseamnă că fiecare persoană care a trecut pragul muzeului a costat contribuabilii gălăţeni circa 86 de lei!!!

    Ce-i drept, e ceva mai bine decât la Muzeul de Istorie, unde costurile pe vizitator au fost de 87 de lei.

    Spre comparaţie, Muzeul Brukenthal din Sibiu a scos anul trecut un câştig de 2,18 lei per vizitator. Căci au ce arăta, au un marketing foarte bun, au pasiune pentru munca asta.

    Ăştia nu fac cultura, prieteni! Ăştia au servici la stat!

    P.S. Imi plac la nebunie pledoariiile despre cultura pentru mase. Marx ar fi mândru de voi!

    Raportează
  • postat de Costel Crângan Vineri, 23 Noiembrie 2012 14:02 Link la comentariu
    0
    0

    Paul Antoniu

    Bănuiesc că vor munci acolo muzeografi, adică oameni care sunt specializaţi.
    Nu-mi imaginez că arhiepiscopul va îndruma personal grupurile de vizitatori. Cum nu-mi imaginez că UE va tolera vreo deviere (teologică sau nu) de la proiectul aprobat.

    Desigur, se pot specula multe pe tema asta. Însă eu sunt un om de bună credinţă şi până la proba contrarie cred ce-mi spune omul din faţa mea.

    Raportează
  • postat de Paul Antoniu Vineri, 23 Noiembrie 2012 13:54 Link la comentariu
    0
    0

    Crangane ai zis: "Din ce am aflat, neoficial, muzeul va include arheologie, manuscrise vechi, artă populară şi artă modernă"???? Si cine ma rog va pastori arta moderna? Casian??? De cand se pricepe el la asa ceva? Realizezi ca toata acea arta moderna va avea un puternic aer religios? Ca totul va trece pe sub nasul sau si va decide el ce merita sau nu sa stea in muzeu? E absolut socant!! Si dincolo de asta cum sa amesteci arheologia cu arta moderna si cu arta populara? Ce e cu acest talmes balmes? Vrea sa puna mana pe tot patrimoniul orasului si sa fie trecut in subordinea bisericii? E absolut revoltator! Asta chiar isi baga nasul peste tot? Vrea sa controleze lucruri care n-au nicio treaba cu biserica, sa si le treaca in subordine ca sa aibe puteri nemarginite pe toate planurile. Omul asta se crede un fel de semizeu al orasului! Pana se impiedica intr-o zi de o bordura si isi rupe gatul asa din intamplare.

    Raportează
  • postat de Silviu Vineri, 23 Noiembrie 2012 13:43 Link la comentariu
    0
    0

    Bre Costel si daca ar fi omul ateu ar fi un lucru neaparat rau? Conform DEX: ATÉU, -ÉE, atei, -ee, s. m. și f. Adept al ateismului; persoană care nu are nici o credință religioasă. – Fr. athée (lat. lit. atheus).
    Fiecare om este liber sa creada sau nu. Nu mai traim in comunism cand ti se impunea intr-o forma sau alta ce sa crezi. Si acum fie vorba intre noi preotimea de varf "s-a adaptat" tare bine acelor vremuri. Cati amarati n-au ajuns la canal sau pe alte santiere ale patriei pt ca unii turnatori au incalcat taina spovedaniei??? Decat un preot mincinos mai bine un ateu cu sufletul curat. Moralitatea nu apartine musai bisericii, sa fim seriosi. De cele mai multe ori (ca si in cazul de fata) s-a dovedit a fi interes personal, mascata de un limbaj manipulator. Se vede clar ca esti partinitor si de aici unii comentatori au tras concluzia ca esti omul lor, platit sau nu dar ai ceva interese in zona asta.

    Raportează
  • postat de Costel Crângan Vineri, 23 Noiembrie 2012 13:36 Link la comentariu
    0
    0

    CALINA

    Care ameninţare? Propun să fim seriosi!

    Regulile de bază pentru a putea comenta pe acest site sunt foarte clare
    CITEZ:

    "Comentaţi la obiect, cu legătură directă la conţinutul textului. Cuvintele obscene, anunţurile publicitare, atacurile la persoană, trivialităţile şi jignirile vor fi cenzurate. Utilizatorul este singurul responsabil de conţinutul mesajelor pe care le postează şi îşi asumă toate consecinţele."

    Raportează
  • postat de Calina Vineri, 23 Noiembrie 2012 13:34 Link la comentariu
    0
    0

    pentru jiji

    La Londra, muzeele de stat sunt gratuite. Tampite mai sunt autoritatile londoneze sa nu umble dupa venituri, sa nu doreasca indeplinirea planului, ca la fabrica. Sau ca la oi, ca dupa pseudonim, vine un aer de Becali.Dupa mentalitate, cu siguranta.
    Cat despre Crangan, care se da asa de sensibil la jigniri si trece la amenintari (vis-a-vis de Dorina), un singur cuvant : PENIBIL!

    Raportează
  • postat de Costel Crângan Vineri, 23 Noiembrie 2012 13:34 Link la comentariu
    0
    0

    ALEX
    Iti recomand sa mai citesti o data editorialul!

    Acolo nu va fi PALAT EPISCOPAL, ci MUZEU. Este un proiect cu finanţare europeană, deci există filtre foarte exigente. În curând va avea loc lansarea oficială a acestui proiect şi vom afla amănunte. Din ce am aflat, neoficial, muzeul va include arheologie, manuscrise vechi, artă populară şi artă modernă.

    În altă ordine de idei, Biserica nu-i SRL, nu plăteşte dividende, nu-şi face vacanţele în Dubai şi nu face depozite bancare in Elveţia. 90% din banii care ajung la Biserică se întorc sub formă de ajutoare umanitare către necăjiţi.

    Se vede că nu ai legături cu Biserica, pentru că dacă ai avea ai cunoaşte acest "amănunt".

    Raportează
  • postat de alex Vineri, 23 Noiembrie 2012 13:20 Link la comentariu
    0
    0

    @Costel Crangan
    Nu ai dreptate, doar incerci sa acoperi acum r..hatul starnit.
    Muzeul poate fi (este in cazul de fata) al comunitatii, palatul fiind al unei institutii cu patrimoniu separat, condusa de o alta entitate (patriarh), cu o ierarhie proprie etc., NU poate fi al comunitatii. Deci bunurile ei sunt ale ei, ale "noastre" devin incetul cu incetul ale ei.
    Juridic, popimea a primit alte imobile in compensare, deci nu ar mai fi trebuit sa primesc si acest imobil. Moral ar fi trebuit sa le cedeze pe cele primite, daca tot e vorba. Juridic, toata trantorimea asta (ma rog, cu foarte mici exceptii care oricum nu se regasesc la varf) e platita de la buget, destul de bine. Moral ar fi trebuit sa se multumeasca cu ceea ce primesc de la enoriasi. Juridic, pentru toate donatiile nu dau nicio chitanta, nu platesc nimic nimanui. Juridic asta se cheama evaziune. Daca oricine altcineva ar face asa ceva - parnaie. La ei e moral...
    Moral (si administrativ) un muzeu e destinat tuturor. Un PALAT EPISCOPAL se adreseaza ghici cui.
    Daca se adreseaza sufletului (asa cum zici tu) cred ca se adreseaza strict sufletului lor.

    PS Las-o moarta cu cel comunism. E un argument gen basescu - "ba pa ma-tii".

    Raportează
  • postat de Costel Crângan Vineri, 23 Noiembrie 2012 12:52 Link la comentariu
    0
    0

    To: DORINA
    Eu imi asum sub semnatura punctul de vedere, nu am nevoie de pseudonime. Asa ca te rog sa incetezi cu jignirile şi expresiile abjecte. Esti într-un spaţiu public, deci te invit sa te comporti civilizat pentru ca risti sa-ti fie banat IP-ul.

    To: ALEX
    Vobesti despre Biserică in termeni care arată foarte multă nepricepere. Intuiesc în spusele tale ateismul cultivat de ideologia comunistă. Biserica este o instituţie care se adreseaza sufletului, iar toate bunurile ei sunt bunuri publice. Nu sunt ale preotilor sau ale episcopilor, ci ale comunităţii. Clădirea aceea s-a ridicat, acum peste 100 de ani, din banii credincioşilor, iar locul ei este in administrarea Bisericii. Juridic, administrativ şi moral, nu ai dreptate!

    Raportează
  • postat de alex Vineri, 23 Noiembrie 2012 12:37 Link la comentariu
    0
    0

    @jiji
    Dragul meu, o scoala cati bani produce? Sau un liceu sau o gradinita? Dar un spital? Caminele pentru batrani - ce ar trebui sa facem cu ele? Si cu ocupantii lor? Armata cati bani produce? Sau BISERICA LUI CASIAN ce sau cat produce pentru societate? Banii care se duc pe salariile popilor cine ii "evalueaza obiectiv"? Toate donatiile si veniturile (imense!) ale bisericii cat de bine slujesc pe galateni? Bine, pe unii cum sunt alde Crangan, ii slujesc foarte bine...

    Raportează
  • postat de Dorina Vineri, 23 Noiembrie 2012 12:36 Link la comentariu
    0
    0

    Cred ca jiji e chiar Costel Crângan care a inceput sa-si linga singur fundul cu nesat.

    Raportează
  • postat de val Vineri, 23 Noiembrie 2012 12:28 Link la comentariu
    0
    0

    Nu trageti in ziarist, ca el spune adevarul!
    Desi am protestat si eu impotriva acestei evacuari a Muzeului, nu rezulta deloc din articolul asta ca d-l Crangan este "platit de popi" si celelalte ... Dimpotriva, are multa dreptate si chiar curaj ca arata iresponsabilitatea autoritatilor si a celor care reprezenta Cultura, marea nesimtire de a cheltui banii destinati Culturii pe chefuri si pe alte desertaciuni. Lucrurile astea nu numai ca trebuie spuse, dar e musai sa fie luate si la bani marunti!
    In ce priveste vestea ca totusi va fi un muzeu acolo, noi, galatenii de rand nu suntem vinovati ca am primit-o doar astazi. De ce nu s-au deranjat cei de la Episcopie sa anunte la timp? Pretind sa-i credem fara a cerceta, cand sunt atatea exemple ca lucrurile stau altfel altfel.
    Pretind sa ne inchipuim ca nu vor transforma cladirea intr-o resedinta de protocol cand, la toate manastirile din judet pe care le-am vizitat, in ciuda evidentei lor modestii, episcopia s-a straduit sa planteze alaturi somptuase resedinte nou construite in scopul de a gazdui cand si cand oficialitati bisericesti sau laice? Comparand cele doua manastiri vecine din padurea Buciuneni, cea veche, istorica apartinand judetului Galati nu are muzeu, dar are palatel de protocol, iar cea care tine de vrancea nu are casa de protocol mareata, dar are muzeu!
    Cred ca iubirea de Dumnezeu ar trebui sa manifeste o grija maxima pentru corectitudinea dumnealor si pentru transparenta. Sfintiile lor ar trebui sa fie exemple de cinste, ca sa mai putem spera in vindecarea societatii romanesti de a carei decadere sunt raspunzatoare in buna parte.

    Raportează
  • postat de jiji Vineri, 23 Noiembrie 2012 12:11 Link la comentariu
    0
    0

    mai bine ati face o ancheta la Muzeul acesta, si ati vedea citi vizitatori au avut in ultimul an, cite bilete au vindut, ce venituri au avut si sa realizati o evaluare obiectiva a acestei institutii...si ati vedea cum si cit de bine slujeste ea cultura galateana, si nu numai...

    Raportează
  • postat de Stroe Vineri, 23 Noiembrie 2012 10:59 Link la comentariu
    0
    0

    Libidinosule!

    Raportează
  • postat de alex Vineri, 23 Noiembrie 2012 09:14 Link la comentariu
    0
    0

    Ce scarbosenie de articol. Atata pupincurism de dosuri popesti nu am mai vazut niciodata!

    Raportează
  • postat de Gogu Vineri, 23 Noiembrie 2012 08:20 Link la comentariu
    0
    0

    Mai lingaule cu cat te-au platit popii sa le dezmierzi dosurile umflate?

    Raportează
  • postat de Dani Vineri, 23 Noiembrie 2012 06:47 Link la comentariu
    0
    0

    Cum se face mai Costele ca in campania electorala din iunie vorbeai despre aeropoarte si poduri peste dunare care tin de activitatea parlamentarilor si a senatorilor si acun vorbesti de problemele administratiei locale ?
    Cum se face ca "da mintea romanului cea de pe urma" este mai reala ca oricand ?
    Cum se face ca tot galatiul rosu este in mana popilor fosti securisti prieteni ai Romaniei dar nu si a romanilor ?
    Satanele de popi au fost si au revenit in gatul romanilor sub o alta forma. Oare chiar credeti ca ei vor binele oamenilor si de aceea ii aburesc cu minciuni ?

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.