Universitățile vor pierde bani dacă nu răspund nevoilor studenților

Universitățile vor pierde bani dacă nu răspund nevoilor studenților
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Începând din 2014, universitățile ar putea pierde o parte importantă din finanțarea publică dacă nu asigură suficiente locuri de practică pentru studenți, dacă au puțini profesori, dar mulți studenți sau dacă nu iau măsuri pentru integrarea celor din medii defavorizate, atenționează organizațiile studențești. Alți indicatori, precum rata de angajare a absolvenților, respectarea drepturilor studenților sau organizarea de programe de studii în colaborare cu universități din alte țări at putea fi măsurați, însă vor avea impact financiar doar din 2015.

Acestea sunt câteva din concluziile primei întruniri a membrilor Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Superior (CNFIS), for care propune metodologia de finanțare a universităților din fonduri publice și în care Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) participă în calitate de observator. Într-un comunicat de presă, ANOSR atrage atenția că, până acum, majoritatea banilor primiți de universități depindea de numărul de studenți, dar nu și de calitatea experienței acestora, fapt care a afectat extrem de mult calitatea educației.

O nouă metodologie de finanțare a universităților

În urma adoptării Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 117 / 2013, universitățile nu vor mai primi banii alocați în funcție de performanță pe baza clasificării universităților și a ierarhizării programelor de studii, ci în baza unor indicatori de calitate, similar cu procesul de finanțare de până în 2010. Finanțarea de bază (adică sumele primite de universități strict în baza numărului de studenți și care reprezintă peste 70 la sută din finanțarea totală alocată de stat) se calculează similar cu anii trecuți. Pentru finanțarea suplimentară (fondurile alocate pe bază de performanță, adică restul de aproape și 25 la sută din finanțarea totală alocată de stat), CNFIS și-a propus să simplifice indicatorii, astfel încât aceștia să fie mai ușor de colectat și procesat.

Astfel, CNFIS va propune patru categorii de indicatori de performanță: Predare / învățare (35 la sută din finanțarea suplimentară), Cercetare (35 la sută), Orientare internațională (10 la sută) și Orientare regională și echitate socială (20 la sută). Ponderea indicatorilor care țin de experiența directă a studenților din totalul indicatorilor crește astfel foarte mult, urmând ca banii primiți de universități să depindă de trei ori mai mulți de acest factor.

ANOSR este însă nemulțumită de faptul că membrii CNFIS nu au acceptat încă introducerea unui indicator referitor la Centrele de Consiliere și Orientare în Carieră, considerat de reprezentanții studenților ca fiind serviciul social cu cele mai mari probleme de funcționare și totodată extrem de important pentru reducerea abandonului școlar și creșterea ratei de angajare. Nici flexibilitatea programelor de studii, rata de angajare a absolvenților și transparența instituțională nu au fost, cel puțin deocamdată, acceptați printre indicatori, dar studenții speră că vor fi luate în calcul la ședințele viitoare ale memebrilor Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Superior.

Citit 1691 ori Ultima modificare Sâmbătă, 08 Februarie 2014 11:56

4 comentarii

  • postat de Ela
    Luni, 10 Februarie 2014 15:44
    193.231.148.***
    Alina, pe vremea lui Ceausescu se dadea admitere pentru ca toti absolventii primeau un loc de munca. Una din cererile "majore" ale Revolutiei de la 1989 a fost desfiintarea repartitiei guvernamentale (pentru ca locurile de munca erau repartizate in ordinea mediilor, iar cei cu medii mici primeau locuri de munca defavorizate, in special din punct de vedere al situarii acestora), chiar daca asa absolventii de facultate aveau asigurat nu doar locul de munca, ci si o prima locuinta (fie ea si o garsoniera inchiriata de la stat). Reintroducerea repartitiei guvernamentale ar echivala cu inca o revolutie in intregul sistem politico-economico-social al Romaniei: ar trebui sa existe locuri de munca pentru toti absolventii (deci economia ar trebui sa fie functionala, ca in vremurile apuse), ar trebui ca patronatul sa semneze contracte ogbligatorii de angajare a absolventilor de facultate, in concluzie ar trebui vointa politica pentru redresarea noastra economica. Cam greu si, cel putin momentan, utopic (macar din punctul meu de vedere).
    0
    2
    Raportează
  • postat de Aura
    Luni, 10 Februarie 2014 08:28
    193.226.56.***
    Problema nu e că intră toți incompetenții, problema este că studenții s-au ”prostit” odată ce au intrat. Acum toți se folosesc de handsfree...e înfiorător să te gândești că un viitor medic folosește handsfree pentru a promova. Asta e valabil pentru toate facultățile...studenții nu mai învață deloc, trec prin facultate ca rața prin apă, nu se prinde nimic de ei că nu mai învață (bineînțeles că sunt și excepții)
    0
    4
    Raportează
  • postat de Aura
    Luni, 10 Februarie 2014 08:24
    193.226.56.***
    Alina, din câte știu eu, de vreo doi ani se intră la facultate numai pe bază de admitere (examen), indiferent de specializare.
    4
    0
    Raportează
  • postat de alina
    Duminică, 09 Februarie 2014 19:45
    84.117.42.***
    Vrem facultate cu examen ca sa nu mai intre toti incompetentii acolo si sa iasa ingineri, medici, avocati etc dar care nu stiu nimic si sa aiba doar diploma in buzunar! Vrem invatamant ca pe timpul lui ceausescu si cu practica si sa invatam meserie!
    0
    5
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.