Nava „Transilvania” iese la lumină

Nava „Transilvania” iese la lumină
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Ranfluarea pare să fie un succes: ieri, 8 mai, circa o şesime din epavă a fost scoasă din Dunăre * Operaţiunea ar putea fi finalizată până pe 23 iunie * Costurile: peste 150 de miliarde de lei vechi! *

Firma care a câştigat licitaţia pentru scoaterea la suprafaţă a epavei motonavei „Transilvania”, Superquatro SRL Galaţi, a reuşit să smulgă din adâncul Dunării o primă bucată din navă. După câte ne-a declarat Mihai Ochialbescu, directorul general al Adminsitraţiei Porturilor Dunării Maritime Galaţi (APDM) – compania naţională care suportă cheltuielile operaţiunii, este vorba de partea din faţă – prova – care are înscris pe ea numele navei şi are circa 200 de tone.

„Operaţiunea a fost un succes şi este un lucru remarcabil şi pentru că a fost realizată de o firmă sută la sută românească”, a spus Ochialbescu, care a făcut o paralelă cu marile probleme (tehnice şi financiare) întâmpinate cu firmele străine care au participat la încercările de scoatere a altei epave celebre – „Rostock”.

Bucata de fier, care înseamnă cam o şesime din ceea ce trebuie scos (deşi informaţiile sunt destul de contradictorii în acestă privinţă, dat fiind că nu există o evaluare oficială a părţilor din navă tăiate în anii ’80), a fost încărcată ieri pe o barjă, urmând să rămână acolo până se va hotărî soarta ei.

„Sunt două variante pe care le luăm în calcul. Fie ajunge la fier vechi, fie autorităţile locale se vor implica şi îi vor găsi un loc pe malul Dunării, pentru aducere aminte de «Transilvania»”, a declarat Ochialbescu.

Operaţiunea de ranfluare a fost atribută, prin licitaţie, firmei Superquatro SRL în luna iulie a anului trecut, iar termenul de finalizare este 21 iulie 2009. Directorul APDM şi-a manifestat speranţa că lucrarea se va face în termen, chiar dacă a existat o cerere de amânare cu circa trei luni.

„Firma operatoare ne-a cerut această prelungire a termenului înainte de a scoate prova. În acel moment, apăruseră dificultăţi foarte mari, deoarece echipamentul care săpa pentru subtraversarea cu cabluri a epavei nu răspundea la comezi din cauza structurii ciudate a solului. Însă cum acest obstacol a fost depăşit, sunt încrezător că se vor încadra în termenul stabilit iniţial”, a mai spus Ochialbescu.

Pentru întreaga operaţiune de scoatere a „Transilvaniei” a fost alocată o sumă impresionată: cu tot cu TVA se ridică circa 15 milioane de lei noi, adică 150 de miliarde de lei vechi. Mult, dar face, ne asigură autorităţile. Prin scoaterea epavei, se vor rezolva problemele legate de dragarea şenalului navigabil în zonă (erau inconveniente destul de mari), iar cele două dane blocate (17 şi 18) vor putea redeveni, după 30 de ani, funcţionale.

Conducerea APDM Galaţi ne-a mai informat că pe Dunăre ar mai fi cinci-şase epave care trebuie neapărat scoase în următoarea perioadă. O prioritate pare a fi nava „Slatina”, pentru care s-a stabilit deja licitaţie, în luna septembrie.

„Lebăda Mediteranei” a ajuns pe fundul Dunării din cauza neglijenţei marinarilor

Nava de pasageri „Transilvania“ a fost construită în 1938, la Şantierul naval „Burneister & Wein“ din Danemarca. A fost lansată la apă pe 11 februarie 1938, sosind la Constanţa la 26 iunie, acelaşi an.

Caracteristici tehnice: 6.672 tdw, 412 locuri, lungimea - 128,55 m (132 de metri, după alte surse), lăţimea - 17,61 m, pescaj - 5,70 m, înălţimea de construcţie - 8,5 m, viteza - 25 noduri, echipaj -146 oameni.

Nava a fost folosită, timp de 30 de ani, pentru croaziere în Marea Neagra şi Mediterană, fiind supranumită „Lebăda Mediteranei”.

În 1979, ea a fost adusă la Galaţi (era în patrimoniul Navrom Constanţa) pentru reparaţii capitale. Circa două luni, a fost ancorată în apropiere de Palatul Navigaţiei, fiind vizitată de mii de gălăţeni.

Din păcate, pe data de 9 septembrie 1979, la 8,15, „Transilvania” s-a răsturnat, la dana nr. 18 (km 150), din cauza scăderii nivelului apei pe Dunăre şi a neglijenţei personalului care o deservea (parâmele n-au fost slăbite pe măsură ce apa scădea).

În anul 1983, s-a iniţiat tăierea cu sudură a părţii de deasupra apei, reprezentând aproximativ 40 la sută din corpul navei, restul navei rămânând la locul accidentului până acum.

Foto 3: Imagine de arhivă, din vremea de glorie a motonavei „Transilvania”

Citit 3003 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.