Străzile Galaţiului, ca după bombardament

Străzile Galaţiului, ca după bombardament
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Ca să nu fim răutăcioşi şi să spunem că soarele a uscat străzile, la Galaţi, încă de vineri (că era program scurt la bugetari!), şi că a continuat sâmbătă şi duminică (zile libere, date de la Dumnezeu şi de la… Guvern, tot pentru angajaţii de stat), putem spune că luni a fost prima zi în care în oraş s-ar fi putut asfalta… 

Totuşi, începerea „cârpelii” străzilor a fost cât se poate de timidă, având în vedere că în tot oraşul, cât ne-am plimbat pe străzi, preţ de două ore, de la 10 la 12, nu am întâlnit decât o echipă de muncitori cu însemnele Ecosal, în Bariera Traian.

Muncitorii erau „dotaţi” cu o remorcă în care se afla ceva zgură, o butelie, un încălzitor (pentru topirea zgurii puse în şanţuri) şi una bucată de roabă plină cu pământ galben, pe care angajaţii îl puneau, cu sârg, în gropi – o tehnologie care uimeşte total…

În rest, Galaţiul a fost şi ieri ca după război: cu străzi găurite, maşini care intră pe celălalt sens doar pentru a ocoli craterele din şosele, şi circulaţie bară la bară, din cauza străzilor închise, fie ca urmare a avariilor (cea de la Elice, care afectează traficul pe Faleză), fie ca urmare a lucrărilor ISPA nefinalizate…

Lucrările şi obligaţia constructorului de a repara

Pe strada Gării, în staţia de autobuz din faţa sediului PNŢCD, trei muncitori măturau nisipiul răspândit jur împrejur. Am crezut că, după măturat, va urma asfaltarea şanţului; ne-am înşelat, căci după două ore, şanţul era neatins, iar muncitorii dispăruseră.

Unele străzi arată ca după bombardament pentru că acolo s-au desfăşurat fie lucrări ISPA, fie de înlocuire a conductelor de gaze naturale.

Trebuie ştiut că în astfel de cazuri, firmele nu sunt obligate să asfalteze, ci doar „să aducă carosabilul la aspectul iniţial”. Da, dar în unele cazuri acest lucru înseamnă asfaltare, iar în altele, doar… acoperirea şanţurilor cu pietriş.

Exemple: pe strada Eroilor, unde îşi are sediul Consiliul Judeţean, firma care a înlocuit conducta de gaze naturale a ştiut să şi asfalteze. Cum a ştiut şi pe Universităţii, stradă cu alţi „locatari” celebri – PNL; PD-L.

Pe strada Gării, aceeaşi lucrare, aceeaşi firmă, însă în loc de asfalt, doar pietriş peste un şanţ în care toată iarna a băltit apa…         

Şi în cazul lucrărilor ISPA avem exemple: de pildă, pe strada Mihai Bravu, jumătate din stradă a fost asfaltată după ce s-a lucrat la sistemul de canalizare.

Dincolo de sediul Pompierilor, însă, şanţul de pe mijlocul drumului se transformă instantaneu din asfalt proaspăt în piatră şi pământ.

Cratere de periferie…

În Micro 40, dar şi în alte zone de periferie, au de unde alege: străzi cu două gropi, dar „sănătoase”, sau străzi cu gropi multe multe, şi dese, de  te ia răul de mare la volan!

Din prima categorie, vă prezentăm strada Milcov; în faţa Grupului Şcolar Industrial Metalurgic avem una bucată groapă care îţi rupe maşina în două dacă nu caşti bine ochii, iar al doilea „hop” îl ai la mai puţin de 100 de paşi, în dreptul intrării în Colegiul Tehnic „D. Moţoc”.

Dacă unii conducători auto nu ar fi atât de „binecrescuţi” încât să îşi parcheze maşinile pe banda întâi de mers, şoferii din trafic ar putea ocoli cele două cratere; în lipsa spaţiului însă, maşinile reduc viteza până la 2 km/oră şi merg prin hârtoape.

Dacă nu vă place această rută pentru a „ieşi” în Coşbuc, din zona Micro 40, puteţi încerca Aurel Vlaicu, însă atenţie!, aici strada este de-a dreptul „teren accidentat”.

Există două motive pentru care gropile sunt atât de dese, încât strada s-a transformat într-o imensă groapă lungă: ISPA şi zăpada. După ce strada a fost închisă, vara trecută, până în octombrie, iar firma a acoperit cu asfalt chiar şanţul făcut pe mijlocul drumului, a venit … iarna.

Când s-au împrăştiat tone de sare numită oficial material antiderapant. Au urmat câteva reprize de ger şi… reţeta a fost gata, iar rezultatul se vede acum: gropi cât vezi cu ochii.

… şi de centru …

Strada Basarabiei este stricată de la un capăt la altul. Un capăt este în lucru (din Coşbuc până în Piaţa Energiei – un proiect european de modernizare). Celălalt capăt este… găurit.

La intersecţia cu Traian, gropile sunt aşa de mari, în special cele formate în apropierea liniilor de tramvai, încât şoferii chiar se tem pentru maşinile lor.

Iar faptul că semaforul este stricat patru zile din cinci (că în weekend se odihneşte şi tehnologia!) nu ajută deloc.

Şoferii circulă cu grijă şi, chiar şi aşa, maşinile suferă teribil, inclusiv în partea de după viaduct.

Dar nu doar Basarabiei este plină de gropi; sunt şi alte străzi „de centru” pline de cratere. Una din ele este strada Bălcescu, greu încercată în zona de până la CNVA, dar şi în zona Şcolii de Arte şi Meserii „Simion Mehedinţi”, unde în locul dispozitivelor de încetinire a rămas un şanţ de toată frumuseţea… 

Şi dacă tot vorbim despre gropile de centru să nu uităm groapa din faţă de la Vox Center (astupată parţial cu pietriş şi pământ), cea de la intersecţia străzilor Bălcescu şi Brăilei (o groapă mică, dar cu „personalitate”), cea de la intersecţia străzii Gării cu Domnească, sau cea de pe strada Domnească, din apropierea supermaketului Praktiker.

Primarul Dumitru Nicolae explică

„La capitolul asfaltare avem două situaţii diferite: asfaltarea străzilor pe care s-au desfăşurat deja lucrări ISPA şi asfaltarea străzilor pe care au apărut gropi, după această iarnă. Pentru asfaltarea străzilor ISPA, trebuie să luăm un credit bancar, iar în acest moment trebuie începute proiectele”.

„În acest caz, lucrările de asfaltare nu pot începe mai devreme de perioada în care temperatura solului să ajungă la cel puţin 12 grade Celsius. Pentru celelalte gropi care au apărut în trafic în urma acestei ierni, au început deja echipele să lucreze”, ne-a declarat, luni, primarul municipiului Galaţi, Dumitru Nicolae.

Citit 1700 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.