Exproprieri cu cântec pe „centura mare”. Un nod gordian pe cale să devină... rutier

Exproprieri cu cântec pe „centura mare”. Un nod gordian pe cale să devină... rutier
Evaluaţi acest articol
(32 voturi)

La începutul lunii februarie, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat debutul implementării proiectului pentru Varianta Ocolitoare a municipiului Galaţi. Mai cunoscută sub denumirea de "centura mare", aceasta ar urma să unească zona vămii de la Giurgiuleşti (E 87), cu DN 25, undeva în vecinătatea localității Traian, trecând și prin comuna Vânători, intersectând, pe traseu, DN 26. În acest loc, ar urma să fie amplasat un important nod rutier. Contractul atribuit pentru acest masiv proiect de infrastructură are o valoare de 705.282.636,69 de lei, fără TVA.

Pentru familia Bădilaș din Vânători, modul în care a fost proiectată Varianta de Ocolire nu este un motiv de satisfacție, din cauza felului în care ar urma să se facă exproprierile din zona nodului rutier de la Vânători. Din corespondența purtată de aceasta cu CNAIR, rezultă că, în anul 2012, compania de drumuri, împreună cu firmele ce au elaborat studiul de fezabilitate, au participat la o serie de dezbateri publice, prezentând autorităților locale, dar și deținătorilor de utilități de pe raza județului Galați, alternativele de traseu analizate. Deci, în urmă cu zece ani... Ulterior, Consiliul Județean a emis în luna august 2012 primul certificat de urbanism, acesta fiind actualizat în noiembrie 2014.

Punctul de vedere al proprietarilor

Consultând anexa cu proprietățile ce trebuie expropriate, Marian Bădilaș aduce la cunoștința Avocatului Poporului faptul că "cel puțin în ceea ce mă privește, suprafețele declarate în această anexă sunt eronate, în realitate, având cu totul alte dimensiuni". În plus, același proprietar reclamă că evaluatorii autorizați ANEVAR "nu au fost pe teren și nici nu m-au contactat în vreun fel", iar evaluarea suprafețelor și a sumelor a fost făcută "sumar și superficial". Mai mult decât atât, punctul de vedere al lui Marian Bădilaș este că "studiul proiectului pentru centura ocolitoare, implicit studiul proiectului pentru nodul rutier Vânători, a fost realizat în 2012, ca atare nu este în concordanță cu realitatea prezentă din teren, deoarece zona a fost și este într-o continuă dezvoltare. Mai exact, soluția aleasă la momentul respectiv trece în întregime doar pe o parte a drumului național (în care apărea în majoritate teren arabil, clădire comercială și locuință individuală), în timp ce, în prezent, suprafața terenului de 30.000 mp este ocupată cu casa în care locuiesc, sediul societății și punctul de lucru ce are ca domeniu de activitate dezmembrarea și reciclarea de autoturisme și cuprinde o hală și un teren amenajat cu o autorizație de mediu pe o suprafață de 5.000 mp".

Răspunsul companiei de drumuri

Evident că toate cele de mai sus au fost aduse, în repetate rânduri, și la cunoștința CNAIR SA, iar compania de drumuri arată, într-un răspuns formulat către petent în luna martie a acestui an, că traseul nu mai poate suferi modificări, întrucât a fost semnat deja contractul de proiectare și execuție cu asocierea câștigătoare pentru Varianta de Ocolire, încă de la începutul anului 2021. "Modificările substanțiale ulterior atribuirii contractului pot conduce la aplicarea corecțiilor financiare din partea reprezentanților Curții de Conturi a României", se mai arată în răspunsul redactat de compania de drumuri către Marian Bădilaș. Altfel, acesta din urmă este de părere că "studiul pentru acest proiect nu mai este de actualitate și, totuși, nu se sesizează nimeni să cerceteze impactul major pe care îl are în prezent cel puțin acest nod rutier și faptul ca există alternative mult mai eficiente pentru ambele părți, cu afectarea minimă a proprietăților existente. De asemenea, doresc să evidențiez faptul că problema principală nu este suma propusă pentru despăgubire, deoarece știu că nu este definitivă și nu îmi este de interes principal acest lucru".

Cam ce ar putea să se întâmple

Consultând, totuși, anexa cu sumele propuse pentru despăgubire, am constatat că acestea se ridică, în cazul familiei Bădilaș, la circa 2,65 milioane de lei, în condițiile în care, din discuțiile noastre cu acești proprietari, suma corectă, din punctul lor de vedere, ar fi cel puțin dublă. Cel mai probabil, aceste aspecte vor fi tranșate printr-un proces, instanța competentă urmând a dispune corespunzător documentelor existente. Până atunci, lui Marian Bădilaș i s-a adus la cunoștință de către CNAIR SA să se prezinte la sediul expropriatorului în termen de 20 de zile calendaristice de la data notificării, iar, în cazul în care este în imposibilitate să facă acest lucru, documentele care atestă dreptul de proprietate se pot transmite și în copie. Adresa de notificare are data de 28 aprilie, ca și moment al ieșirii din CNAIR, iar, conform plicului datat de Poșta Română, a ajuns după o lună la cei ce urmează a fi expropriați...

Citit 14450 ori Ultima modificare Marți, 14 Iunie 2022 22:52

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.