La Galaţi, de trei ani, CULTURA se face la BLOC
Foto: Foto-arhivă "Viaţa liberă"

La Galaţi, de trei ani, CULTURA se face la BLOC
Evaluaţi acest articol
(14 voturi)

* Ordonanţa pentru reducerea cheltuielilor bugetare a făcut ravagii şi în instituţiile de cultură din cadrul Consiliului Judeţului * Muzeul de Artă Vizuală aşteaptă un sediu propice din 2012


Pe lângă răul creat de ordonanţa care a brăzdat în organigramele instituţiilor de cultură, două muzee din subordinea Consiliului Judeţului (CJ) au rămas şi fără sedii. Este vorba de Muzeul de Artă Vizuală, mutat la bloc, şi de Muzeul de Istorie, care şi-a împărţit şi el exponatele. În mai puţin de o lună, în 2012, atât Muzeul de Istorie, cât şi Muzeul de Artă Vizuală au primit ordin de evacuare de la Consiliul Judeţului.

Sediul Muzeului de Istorie a fost retrocedat, în urma hotărârilor judecătoreşti, familiei Cavallioti, motiv pentru care, la vremea respectivă, exponatele au fost împărţite între Lapidariu, clădire ce aparţine Consiliului Judeţului şi Casa „Cuza Vodă”.

Muzeul de Artă Vizuală a primit şi el în 2012 un ordin de evacuare din partea CJ, întrucât Arhiepiscopia a primit fonduri europene pentru renovarea şi reconsolidarea fostului palat episcopal, unde muzeul a fost găzduit, fără chirie, de la retrocedare. Astfel, Muzeul de Artă Vizuală îşi desfăşoară, de trei ani, dar "temporar", activitatea la blocul V3, în 400-500 de metri pătraţi.

Strategia de Dezvoltare a judeţului pentru perioada 2015-2020 se referă, totuşi, şi la construcţia unui sediu dedicat muzeului - „VIS-ART. Servicii integrate în domeniul vizual (noul sediu al Muzeului de Artă Vizuală)". Conform estimărilor, investiţia s-ar ridica la 33 de milioane de lei şi ar fi nevoie de 36 de luni pentru finalizarea sa. De investiţii ar urma să beneficieze şi Casa „Cuza Vodă”, care ar putea fi reabilitată cu 20 de milioane de lei, tot din bani europeni, dar şi Casa Colecţiilor, pentru care este prevăzută aceeaşi sumă.

Ordonanţa 63 a lovit şi în muzeele CJ

Chiar dacă nu la fel de vizibil ca la instituţiile de cultură din subordinea Consiliului Local, şi cele aflate în curtea CJ au avut de suferit de pe urma Ordonanţei privind reducerea cheltuielilor bugetare, care a făcut să fie restructurate organigrame întregi.

Astfel, la Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii Galaţi, Ordonanţa 63/2010 a făcut ca numărul de posturi să fie redus cu peste 66 la sută, iar mare parte dintre angajaţii rămaşi au fost nevoiţi să accepte suplimentarea sarcinilor de serviciu, pentru a compensa lipsa de personal, dar unde a fost posibil, din punct de vedere financiar, s-a apelat la externalizarea unor servicii. "Înainte de publicarea Ordonanţei 63/2010, existau 121 de posturi, în cadrul secţiilor Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii Galaţi (Muzeu, Acvariu, Grădina Botanică, Planetariul şi Observatorul Astronomic, Grădina Zoologică). După publicarea Ordonanţei 63/2010 şi modificarea organigramei şi a statului de funcţii, prin Hotărârea CJ Galaţi, nr. 489/12.08.2010, instituţia a rămas cu 80 de posturi. Până în prezent, au fost rezolvate doar o parte dintre problemele generate de efectele Ordonanţei 63/2010, în sensul suplimentării organigramei şi a statului de funcţii cu câteva posturi de îngrijitor pentru Grădina Zoologică, condiţie necesară redeschiderii acesteia pentru public, care a avut loc în cursul anului 2015. Numărul total de posturi din cadrul instituţiei este, în decembrie 2015, de 83", ne-a spus managerul Complexului Muzeal, Mădălin Şerban.

În anul 2007, Centrul Cultural „Dunărea de Jos” avea 180 de posturi aprobate. La apariţia Ordonanţei, instituţia avea 122 de posturi ocupate, iar în urma aplicării Ordonanţei, numărul de posturi aprobate era de 82, astfel că 40 de persoane au fost disponibilizate colectiv.

Totodată, la Biblioteca "V.A.Urechia", din 109 posturi, câte erau înainte de Ordonanţă, au mai rămas 85. Dintre cei disponibilizaţi, 15 au fost bibliotecari, dar a trebuit să dispară şi compartimentul juridic. Paza şi curăţenia au fost externalizate, potrivit directorului bibliotecii, Ilie Zanfir, iar pentru partea juridică a fost angajat un avocat. "Cu toate că suntem apăraţi în instanţă de un avocat, nu e acelaşi lucru cu a avea un om de specialitate la bibliotecă. Faptul că nu am om de specialitate în probleme juridice se simte. Nici un avocat nu poate cunoaşte activitatea în detaliu dacă nu lucrează aici", ne-a explicat directorul Bibliotecii "V.A.Urechia", Zanfir Ilie.

Citit 1825 ori Ultima modificare Marți, 05 Ianuarie 2016 20:20

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.