Serviciul 112 a împlinit patru ani

Serviciul 112 a împlinit patru ani
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Serviciul telefonic de urgenţă este destinat exclusiv urgenţelor reale * Apelanţii sunt identificaţi şi localizaţi * Apelurile se înregistrează şi se păstrează * Pentru “glumele” cu urgenţe - amenzi de 500 de lei, iar pentru cele cu bombe - închisoare până la zece ani * Pentru a putea solicita ajutor la 112 este esenţial să vă păstraţi calmul *

În urmă cu patru ani, în martie 2005, a fost introdus şi în România Sistemul Naţional Unic pentru Apel de Urgenţă (SNUAU), după modelul operaţional în ţările Uniunii Europene.

Introducerea numărului telefonic pentru apeluri de urgenţă 112 şi a sistemului tehnic destinat recepţionării şi transmiterii apelurilor referitoare la incendii, accidente, urgenţe medicale, dezastre şi alte evenimente care implică intervenţia rapidă a serviciilor specializate s-a realizat unitar. În România, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) este autoritatea competentă să instaleze, să opereze, să întreţină şi să menţină, la nivelul cerinţelor, sistemul pentru apeluri de urgenţă.

Cum funcţionează 112

Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU) vizează asigurarea protecţiei şi asistenţei necesare oricărei persoane aflate într-o situaţie crtitică, periculoasă, indiferent de locul în care se află. Apelarea numărului 112 este gratuită şi reprezintă o cale rapidă de comunicare cu dispeceratele Poliţiei, Pompierilor, Ambulanţei, SMURD-ului şi Jandarmeriei, în cazul unei situaţii de urgenţă.

Prin intermediul SNAU, utilizarea resurselor logistice şi umane la intervenţiile de urgenţă este mult mai eficientă. Dispeceratul 112 direcţionează către locul din care se solicită ajutor cele mai apropiate echipe de intervenţie, economisind minute importante în salvarea  vieţilor omeneşti.

Eficienţa acestui sistem depinde în mare măsură şi de promptitudinea cu care acţionează serviciile de intervenţie în situaţiile de urgenţă semnalate prin apelurile la numărul de urgenţă. 112 poate fi apelat la nivelul intregii ţări, în toate reţelele de telefonie, fixe sau mobile, dispeceratele SNAU funcţionând în fiecare reşedinţă de judeţ.

Personalul Centrelor de preluare a apelurilor de urgenţă 112 răspunde la apelurile de urgenţă 24 din 24 de ore, fiind instruit să asiste apelanţii în cazuri de urgenţă şi să mobilizeze resursele necesare pentru acordarea ajutorului în cel mai scurt timp posibil.

Cum primiţi ajutor apelând 112

Sistemul identifică şi, mai nou, localizează numărul de telefon al persoanei care a semnalat cazul. Operatorul cere apelantului date despre natura cazului, după care le transmite dispeceratelor Poliţiei, Ambulanţei şi Pompierilor, în funcţie de natura cazului (această operaţiune se realizează în 2-3 secunde).

Dispecerii stabilesc rapid mijloacele de intervenţie care participă la soluţionarea cazului, având la dispoziţie aplicaţia AVL (Localizare Automată a Vehiculelor). Pe harta din fiecare dispecerat se afişează conexiunea caz - mijloace de intervenţie. Prin 112 există o singură cale de comunicare ce  activează  simultan toate serviciile implicate în rezolvarea urgenţelor.

Cum se solicită ajutor la 112?

După ce formaţi acest număr de telefon şi operatorul vă răspunde trebuie să anunţaţi: ce urgenţă aveţi; locul evenimentului; unde vă aflaţi şi cum vă numiţi. După furnizarea acestor date trebuie să rămâneţi la telefon pentru a fi puşi în legatură cu serviciul de urgenţă de a cărui intervenţie aveţi nevoie, pentru a primi eventuale recomandări.

Este important ca pe parcursul dialogului cu dispecerul să rămâneţi calmi, să răspundeţi la toate întrebările şi să nu închideţi telefonul până când nu vi se spune. Trebuie să evitaţi cu orice preţ panica pentru a putea face faţă situaţiei în mod inteligent. Nu uitaţi că timpul este extrem de preţios în cazul unei urgenţe.

Dacă ţineţi cont de aceste sfaturi, puteţi contribui la salvarea unei vieţi, la împiedicarea extinderii unui incendiu, puteţi preveni o crimă sau o infracţiune, puteţi contribui la prinderea unui criminal sau infractor.

Doar pentru urgenţe „adevărate”!

Convorbirile din sistemul 112 sunt înregistrate şi se păstrează zece ani. Aflarea automată a numărului şi locaţiei urgenţelor permite identificarea apelurilor false şi/sau injurioase.

Apelarea abuzivă sau falsă a Numărului Unic de Urgenţă 112 este contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 100 la 500 de lei. Prin excepţie, cei care sună şi anunţă amplasarea unui dispozitiv exploziv intră sub incidenţa legii penale şi pot fi acuzaţi de terorism sau tentativă de terorism. Pentru astfel de fapte legea prevede ca pedeapsă închisoare de la 3 la 10 ani.

Cu toate astea, într-un singur an, numărul apelurilor false la 112 este în jur de 33 milioane dintr-un total de 39 milioane de apeluri.

Principalele evenimente pentru care puteţi apela la 112 în mod justificat sunt: urgenţe medicale, accidente soldate cu victime, omor, atac armat, atentat, tâlhărie, tulburarea gravă a ordinii şi liniştii publice, dezertări, evadări, trafic şi consum de droguri, explozii, electrocutări, căderi de la înălţime, surpări de teren, incendii,  înlăturarea urmărilor catastrofelor şi a calamităţilor naturale, salvări de la înălţime, dezamorsarea muniţiei neexplodate ş.a.

Citit 706 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.