Bolile, tratate prin telefon

Bolile, tratate prin telefon
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Nereuşind să-i oblige pe medicii de familie să facă gărzi, ministrul Bazac a găsit „soluţia call-center” * Bolnavul sună şi primeşte informaţiile cu care să-şi aline singur suferinţa * La fel ca în Anglia * Sau de ce nu, ca la Pechea  * Totuşi cine mai face injecţiile ? * Nu de alta, dar la telefon nu e cu putinţă *

După ce medicii de familie au declarat că nu vor accepta să fie obligaţi să efectueze gărzi în centrele de permanenţă, marţi, reprezentanţii lor  au fost invitaţi de către ministrul Sănătăţii la negocieri pe această temă. Potrivit unui comunicat al misterului, discuţiile s-au finalizat cu un acord care are la bază ideea unei forme noi de organizare a centrelor de permanenţă.

Astfel, începând cu cel de-al treilea trimestru al acestui an, ministerul are în vedere înfiinţarea de noi centre de permanenţă sub forma unor call-center-uri. În cadrul acestora, medicii de familie vor acorda, prin intermediul telefonului, 24 de ore din 24, recomandări şi informaţii medicale. Pacienţii care vor apela centrul de permanenţă transformat în centru de consultaţii telefonice vor primi de la medici (doar) informaţii de ordin medical.

Referitor la organizare, s-a convenit ca medicii de familie să lucreze în call-center în afara orelor de program şi pe baza unui contract separat de cel cu Casa de Asigurări. Pentru a putea fi utili în acest sistem de relaţionare cu pacientul, medicii de familie vor urma cursuri de comunicare şi de asemenea vor fi elaborate protocoale terapeutice destinate acestui tip de asistenţă.

O perioadă (neprecizată deocamdată), centrele de tip call-center vor funcţiona experimental, în paralel cu actualele centre de permanenţă.

În judeţul Galaţi mai sunt (sau în orice caz erau până mai deunăzi) opt, la Corod, Cudalbi, Tudor Vladimirescu, Pechea, Bereşti, Brăhăşeşti, Nicoreşti şi Fârţăneşti.

Două centre-pilot

“În primă fază, vom înfiinţa două astfel de centre pilot, unul în mediul urban şi celălalt în mediul rural. De săptămâna viitoare, o echipă mixtă alcătuită din reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii şi ai medicilor de familie va începe să lucreze la modificarea cadrului legislativ şi elaborarea normelor metodologice de funcţionare ale acestor noi instituţii. Reorganizarea centrelor de permanenţă va aduce beneficii atât  pacienţilor,  care vor avea la dispoziţie posibilitatea consultării (exclusiv telefonic! - n.n.) a unui medic, la orice oră din zi şi din noapte, cât şi spitalelor şi serviciilor de ambulanţă,  care, în acest fel, vor fi degrevate de rezolvarea unor cazuri simple, ce nu sunt urgenţe sau nu necesită tratament de specialitate. Sistemul funcţionează eficient în ţări din Uniunea Europeană, precum Marea Britanie şi Portugalia, precum şi în Suedia şi Danemarca”, a declarat ministrul Sănătăţii în timpul întâlnirii cu medicii de familie.

În vederea implementării acestuia şi în România, ministerul a alocat un buget de aproximativ 26 milioane lei.

O idee bună, depinde cum se aplică

Pentru a afla şi punctul de vedere al medicilor de familie gălăţeni privind această soluţie de compromis, am discutat cu dr. Daniela Ungurianu, preşedintele Asociaţiei Medicilor de Familie din judeţul Galaţi, care ne-a declarat:

„În ceea ce mă priveşte consider că ideea este bună, dar că rămâne de văzut cu ce rezultate vor funcţiona centrele pilot. Să nu uităm că din cauza lipsei de civilizaţie a multor conaţionali, telefoanele serviciilor de urgenţă sunt asaltate cu apeluri nejustificate sau injurioase. Vom vedea. În orice caz, reprezentanţii noştri au pus condiţia asigurării celor mai bune condiţii de lucru pentru medicii care vor face de gardă lângă telefon şi stipendierea lor. Şi mai fac precizarea, foarte importantă, că vor lucra în aceste call-centeruri doar medicii care doresc. A fost exclusă varianta obligativităţii gărzilor !”

Este bine ca, în puterea nopţii, să-ţi răspundă un medic la telefon pentru a-ţi spune ce ai de făcut dacă nu te simţi bine, însă cu o singură condiţie: să-ţi stea în putinţă să aplici fără riscuri şi cu eficienţă certă indicaţiile medicale. Că doar nu suni pentru un banal sughiţ !

Cum însă medicina (şi mai ales cea „generală”) se practică utilizând stetoscopul şi tensiometrul, numai cu ajutorul lor fiind posibilă stabilirea diagnosticelor şi a indicaţiilor terapeutice corecte, ne întrebăm dacă doar descrierea subiectivă a senzaţiilor, la telefon, poate fi suficientă.

Dar să plecăm totuşi de la premisa că aceste call-center-uri îşi vor dovedi utilitatea şi drept urmare vor lua locul actualelor centre de permanenţă. În acest caz, cine va mai efectua tratamentele în regim ambulatoriu, căci, de exemplu, injecţiile nu se pot face la telefon? Le va face personalul Serviciului de Ambulanţă, SMURD sau UPU? Exclus!

Şi atunci, dacă nici cabinete de tratament nu mai există, rămâne de bază vecina asistentă din blocul de vizavi?!

Citit 916 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.