Evaluaţi acest articol
(4 voturi)
Fii primul care postează comentarii!


Multe lucrări de artă din patrimoniul cultural, din piatră, marmură sau bronz, de pe teritoriul oraşului nostru au fost salvate! Restaurate, pe câteva le-am putut vedea expuse lângă în fotografii care ne arătau şi fazele de reabilitare, la vernisajul special, din 23 noiembrie, seara, al expoziţiei ,,Restaurare-Conservare”, la Muzeul de Artă Vizuală. A dat frumos socoteală tânărul sculptor restaurator, Denis Brânzei, onorat acum cu prezenţa îndrumătorului său, expertul Ion Chiriac, „un restaurator de excepţie”, mentorul acestuia, după cum ni l-a prezentat  managerul muzeului, Dan Basarab Nanu. Expertul Chiriac a bătut special drumul lung dinspre capitală, la acest vernisaj.

„Fiecare piesă propusă pentru restaurare este o provocare” – puncta în deschidere directorul instituţiei.  În fotografii am văzut statui sparte, crăpate fără speranţe, acoperite de muşchi sau de perii de iarbă scurtă… „Doctorul Denis Brânzei – aşa îmi place să spun celor care aduc la viaţă muribunzii”, aşa l-a prezentat pe tânărul restaurator muzeograful pictor şi grafician Gheorghe Miron, organizator, alături de sculptorul muzeograf Liviu-Adrian Sandu, al expoziţiei. Miron a vorbit despre grelele privaţiuni, pe lungi perioade de timp, pentru restauratorii de pe şantierele de restaurare.

Maestrul Chiriac a remarcat „o mare înţelegere, o dragoste pentru obiectul de artă” arătate de directorul muzeului, care a  îndrăznit deschiderea acestui veritabil şantier, „cu atâtea lucrări de sculptură – personal, nu mă aşteptam!”. La începutul anilor 2000, maestrul Chiriac îndruma un alt tânăr artist gălăţean, pe Cristian Bădălan, pe şantiere de restaurare la Mănăstirea Cernica şi la alte vechi aşezăminte din ţară.

Norocul acestei reuşite a fost că lucrările, chiar dacă expuse prin oraş, sunt proprietatea Muzeului – un proprietar, iată, grijuliu! Păcat că, la fel ca de obicei, nu au fost prezenţi la vernisaj şi oameni din administraţia urbei! Căci ar fi întâlnit aici nu meseriaşi provizorii cu mistrie şi cancioc, ci experţii pe care ne-am putea baza, iată, pentru a alege cea mai bună cale de a conserva, chiar salva, arta expusă în spaţiul liber. Să ne amintim cazul „meseriaşilor” care au agresat „Fata pe valuri” de la Romarta, statuia lui Constantin Baraschi, nu demult tratată ca un obiect de bucătărie şi pilită! Mă gândesc şi la degradarea masivă, fisurarea începând de la bază, a blocului de marmură în care Frederic Storck a dăltuit acum mai bine de un secol prima statuie ridicată în ţară lui Eminescu! Şi la alte statui, din piatră sau bronz, ajunse în paragină, atacate de mediul acid sau murdărite de păsări şi de graffitti.

În expoziţie apar obiecte de patrimoniu reabilitate, alături de panouri cu fotografiile şi explicaţiile privind „tratamentul”. Astfel, sunt expuse o parte dintre lucrările restaurate în anul 2016: "Cetatea omului” (gips patinat) – autor Ingo Glass, ,,Gheorghe Asachi” (gips patinat) – Ioan Georgescu, ,,Nicolae Mantu” - l-aţi putut vedea până de curând şi în vitrina Galeriei de artă "Nicolae Mantu" (gips) – Vasile Vedeş, "Rezistentul” (gips patinat) – Idel Ianchelevici, "Printre flori şi fructe” (gips) –Silvia Radu, "Bust” (bronz) –Oscar Spathe şi "Măşti pictate” (lemn) - autor necunoscut. Alte şase lucrări restaurate în acest an se află în centru, în faţa hotelului "Danube Stars”: "Dalila” (marmură) – Marcel Guguianu, "Feuda” (piatră) – Ion Condiescu, "Meditaţie” (marmură) – Rodica Severineanu, "Maternitate” (piatră) – Marcel Grosu, "Romana” (piatră) – Florica Ioan şi "Femeie cu copil” (piatră) – Vladimir Predescu.

O expoziţie interesantă, ce oferă publicului oportunitatea de a intra în culisele muzeului, într-un atelier de restaurare.

Citit 1618 ori Ultima modificare Joi, 01 Decembrie 2016 17:41

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.