Crihană şi istoria comunismului în şarje

Crihană şi istoria comunismului în şarje
Evaluaţi acest articol
(9 voturi)

Nu şarje de oţel, ci de umor, cu trimiteri la "Epoca de aur", ne întâmpină în bogata expoziţie "Inventarul de simboluri", de la Galeria de Artă "Nicolae Mantu" ("măsura" artistului Florian Doru Crihană nu coboară niciodată sub 30 de tablouri într-o expoziţie personală!). Nu trebuie deci să mergi la Paris ca să le vezi! Intrarea este gratuită.

Sunt lucrări dintr-o colecţie particulară. Aceasta este iarăşi un lucru mai puţin obişnuit, mai ales că vorbim despre un număr foarte mare de tablouri achiziţionate de doctor Daniela Drăguşin şi comandor (r) Lucian Drăguşin.

La acest prim vernisaj din an, preşedintele filialei Uniunii Artiştilor Plastici, plasticianul Sava David, a fost nevoit să citeze, din mulţimea de premii şi expoziţii internaţionale ale lui Crihană - "un ambasador autentic al Galaţiului", măcar câteva de anul trecut, precum expoziţiile din Irlanda şi Polonia sau premiul de la Salonul internaţional de artă de la Suceava.

Acum, la Galeria "Nicolae Mantu", intri într-o istorie "de tot râsul". Am putea să ne amuzăm, parafrazându-l pe regizorul Luis Bunuel, denumind-o "Farmecul discret al… comunismului" şi nu "al burgheziei". Sunt parodii ale unor posibile reclame la produse din vremea lui Dej sau Ceauşescu, cu umor şi în culori inconfundabile: stilul Crihană!

Iată, de pildă, cauciucul "Danubiana", pe care ne dădeam huţa atârnaţi în pom, iată ţigări româneşti, precum "Mărăşeşti", "Carpaţi", "Snagov", "Bucegi" sau "Litoral", uite-l pe Alain Delon îmbrăcat într-un "alendelon", uite un îndemn la consumul (exclusiv) de peşte oceanic, iată, cărând o pâine, un camion "Steagul roşu", fabricat în oraşul Stalin (alias Braşov), solida motoretă "Mobra" cu o mireasă călare, à la Chagall, care trece prin zid, nişte loz în plic, motonava "Transilvania", cea răsturnată la malul Galaţilor, dar şi motonava "Basarabia" (pe care sovieticii au rebotezat-o "Ucraina"!) ce îi plimbase pe români, pe-un dolar, în Grecia sau Siria, uite un 25 Octombrie "sărbătorit" de răcanul care curăţă un munte de cartofi, salteaua "Relaxa", pe care (trimitere actuală) doarme confortabil şi ursul, televizoarele româneşti, prezentate de un crainic popular înainte de Revoluţie, Ilie Ciurescu, de la Telejurnal, unde nu vedeai caşcaval, iată Electrecordul, cu interpreţii Margareta Pâslaru şi Constantin Drăghici pe fundal, ori pompa de flit antiinsecte, maşina de spălat "Albalux" şi frigiderul "Fram", pe amoniac (la pachet cu fabrica de AKM-uri), rulmenţii de Bârlad, numai buni pentru minicarturi improvizate etc. "În socialism, erau reclame prin almanahuri, realizate rudimentar din hârtie colorată lipită şi mai apărea câte o caricatură gen Pompiliu Dumitrescu sau Albert Poch", precizează artistul.

"Toate afişele sunt compoziţii noi, realizate cu detalii adunate de mine din ce-am mai găsit în doi ani, cât am lucrat prin internet", mi-a mărturisit artistul, care a folosit însă o scriere care aminteşte când de afişul european interbelic sau cel american de la începutul secolului trecut: "trebuie să-mi placă şi mie să lucrez".

"Expoziţia are o complexitate mai mare decât ar părea la prima vedere", a punctat la vernisaj criticul de artă Mariana Tomozei Cocoş, care a amintit că artistul a expus deja şi alături de Picasso, Dali sau Gustave Doré. Crihană a evitat acum "capcanele" unor priviri exclusiv punitive sau, din contră, nostalgice după amintirile tinereţii, şi a adăugat metaforă şi culoare umorului. Colecţionarul, care a avut o intervenţie plină de haz, a dezvăluit că, împreună cu artistul, pun la cale o expoziţie navală a artistului... navalist.

Citit 1244 ori Ultima modificare Joi, 24 Ianuarie 2019 17:43

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.