* Înghesuială la autografe, public în picioare…*
„Gimnastul fără plămâni”, volumul de versuri semnat de Andrei P. Velea (Editura Centrul Cultural Dunărea de Jos Galaţi, 2010), cu o postfaţă semnată de Adi Secară şi cu o „faţă” de carte plus fotografii-ilustraţii interioare semnate chiar de autor, a fost primit ieri cum se cuvine „La Mansardă” - în catul de sus al Centrului Cultural de pe Domnească.
Lume multă, mulţi au stat în picioare! Scriitori, profesori, oameni de cuvinte: „magnetul” autorului, al poeziei, tradiţia Centrului?
Un „prezidiu” aproape în întregime tânăr: criticul Secară, actorul Aureliu Bâtcă, de la Dramatic, care ne-a recitat din Velea ce i-a plăcut lui şi ne-a plăcut şi nouă, poetul şi ziaristul Marius Grama, mai vârstnicii Nicolae Colceriu, profesor şi critic, şi Constantin S. Dimofte, profesor şi critic, scriitorul Octavian Miclescu.
Moderator a fost ieri, ca şi la cenaclul din care şi Velea face parte – Clubul Critic Oblio, cenaclu al Centrului – criticul Adi Secară, care a calificat apariţia editorială drept „un eveniment important pentru generaţia tânără”.
Marius Grama a observat evoluţia, din 2001 încoace, a autorului, Octavian Miclescu a trecut în revistă modalităţile în care ar fi putut prezenta momentul editorial, dar… n-a făcut-o.
„Un lirism erotic cuminte”, a spus despre versuri Secară. Iar despre autor: „Ar trebui să fie de referinţă pentru tânăra generaţie de poeţi gălăţeni”.
Iar profesorul Constantin Dimofte, mentorul spiritual al autorului, vizibil emoţionat de succesul scriitorilor tineri care-l înconjurau şi pe care i-a îndrumat 14 ani, a urat chiar… „bună seara!” ieri… la prânz celor de faţă.
„Seară” a fost şi pentru poeta Stela Iorga, care i-a moştenit emoţia vorbind despre autor: Velea „este mai degrabă un cronicar al propriilor stări”.
O analiză pe text au făcut profesorul Colceriu – „principala descoperire poetică a autorului este aceea de a se lega de câte un titlu; este o modalitate pe care n-am mai întâlnit-o la alt autor” – şi profesorul şi prozatorul Ioan Toderiţă – Velea este un „reprezentativ poet al generaţiei tinere, i-am citit poezia de începuturi, i-am scris şi câteva pagini de critică”. Profesorul observa evoluţia poetului de la postmodernism la metamodernism.
Epigramistul Ion Grosu i-a şi făcut ieri autorului trei epigrame aplicate. Pe lângă poezia recenzată, dar şi citită, a existat şi o poezie a imaginilor alb-negru realizate de autor, proiectate pe ecran şi tipărite în carte – adevărate fotografii… de dragoste!