O idee de luat în seamă: Galaţiul poate avea Teatru de Operă şi Operetă
Foto: Grădina de vară a Teatrului Muzical este un spaţiu prea mic

O idee de luat în seamă: Galaţiul poate avea Teatru de Operă şi Operetă
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Ce fel de mare oraş important (al cincilea din ţară, ca populaţie!) suntem, fără o Operă? Tradiţie există, "consumatori" sunt, bani s-ar găsi. Mai lipseşte doar voinţa. Am scris deja că, pe 4 noiembrie 2013, după aplauzele de la premiera spectacolului „Aida”, superproducţie internaţională ale cărei decoruri, semnate de Angelo Sala, de la "Scala" din Milano, abia au încăput în Sala Sporturilor, directorul Teatrului Muzical „Nae Leonard”, Teodor Niţă, lansase o provocare în faţa a peste 1.500 de gălăţeni şi a unor parlamentari: "Oraşul Galaţi are nevoie şi de o Operă adevărată, unde să încapă asemenea decoruri!". Managerul amintea şi că Teatrul de animaţie „Gulliver” şi-a pierdut sediul, propunând ca acesta să treacă în sediul, mai mare, al Muzicalului, care este la rândul său strangulat, din cauza retrocedării unei părţi din imobil. Propunerea a fost aplaudată de gălăţeni.
Au trecut câteva luni de atunci, însă fără să se întâmple nimic vizibil. „Viaţa liberă” susţine în continuare ideea, care nu trebuie să moară, propunând şi soluţii concrete, chiar în apropierea actualului sediu. Pentru un edificiu modern, poate fi folosită fosta Arenă de box, între timp complet demolată, mai mult pentru o dezvoltare pe verticală pentru săli sau birouri şi în adâncime, pentru parcări şi depozite. Mai uşor s-ar dezvolta însă lucrurile în spaţiul încă nefolosit, cu o suprafaţă de peste un hectar, al fostului stadion „Portu Roşu”, abandonat bălăriilor de ani buni.
Ambele spaţii se află pe strada Domnească - „axa culturală gălăţeană”. Unde mai pui că între timp au început lucrările de reabilitare la Muzeul istoriei, culturii şi spiritualităţii creştine de la Dunărea de Jos, fost sediu al Palatului Episcopal şi multă vreme Muzeu de Artă Vizuală, care, chiar peste drum de stadion, ar putea fi incomodat dacă în viitor, chiar la… Sfântul Aşteaptă, s-ar reface stadionul, de unde ar răsuna, total nepotrivit, strigătele microbiştilor, şi nu înălţătoarea muzică de operă.
În ediţiile viitoare vom încerca să analizăm din toate unghiurile această idee deosebit de preţioasă pentru imaginea acestui oraş potopit, din păcate, de cârciumi şi magherniţe. Vom explora atât zona financiară (unde se pare că există o soluţie ieftină), cât şi partea instituţională, unde e nevoie doar de un pic de zvâc pentru a face treburile să meargă.

Citit 1535 ori Ultima modificare Joi, 10 Aprilie 2014 17:33

17 comentarii

  • postat de critic
    Duminică, 13 Aprilie 2014 00:31
    89.137.222.***
    O analiza scurta a starii actuale a Teatrului Muzical :
    -au trecut aproape 4 ani de cand OUG 63/2010 data de Boc i-a aruncat pe artistii teatrului intr-o Fundatie. Practic din acel moment noi galatenii nu mai avem un teatru institutionalizat. Colectivul este scindat intre cei care sunt angajati la Fundatia Andreiana Juventus, care beneficiaza (unii, nu toti) de salarii ceva mai mari si cei care au ramas in teatru, blocati pe posturi, marea majoritate cu salariul minim pe economie (cu studii superioare mastere si doctorate)fara posibilitati de a evolua. Conducerea aceasta bicefala se calca permanent pe picioare, isi pun piedica, se urmaresc, se acuza, se suspecteaza. Artistii sunt tratati ca niste contopisti pentru ca actualii conducatori nu sunt in stare sa aplice Legile specifice institutiilor de spectacole, pentru simplul motiv ca nu le cunosc (dar au promovat un concurs de management!!!!).
    - nu avem un public de muzica clasica, capabil ca saptamanal sa umple o sala de 1000 de locuri (sa spunem), ca sa se justifice constructia unei noi sali de spectacole, in conditiile in care Galatiul nu are un sediu al Primariei.
    - ar trebui minimum 10 ani (varianta optimista) ca sa se formeze un public permanent capabil sa recepteze, sa doreasca, sa fie pasionat, disponibil, indiferent de conditiile economice sa frecventeze ,cel putin o data pe luna sala de spectacole a Teatrului (Muzical, de Opera , de opereta sau cum se va numi el).Pentru asta ar trebui saptamanal, sa se sustina spectacole educative, in care fenomenul muzical sa fie prezentat progresiv, pentru a permite asimilarea si apropierea publicului, indiferent de varsta sau pregatire.
    - muzicienii ( aici ne referim la cei formati in institutii superioare de prestigiu:Iasi Bucuresti, Cluj, nu Facultatea "Casa de Cultura" din Galati) sunt din ce in ce mai putini, si din pacate nici macar tinerii galateni nu sunt dispusi sa se intoarca acasa. Practic toate colectivele teatrului sunt ciuntite si nu se fac deloc eforturi ca macar cei care vor sa ramana sa fie pastrati; dimpotriva.
    Daca vrem sa avem o institutie muzicala cel putin la nivelul anilor '70- '80 sau dupa revolutie in prima decada din 2000, trebuie aplicat un management modern bazat pe valori ferme, o evaluare obiectiva a starii actuale a resurselor umane si motivarea salariatilor existenti, diplomatie in actul de conducere si nu pe agresivitate, autoritarism, si manipulare imorala.
    Pana sa ne dorim macar sa avem un Teatru de Opera la Galati, trebuie sa luptam sa reinfiintam Teatrul Muzical "Nae Leonard", singura institutie de acest gen din tara, o emblema culturala pentru orasul nostru, pentru ca galatenii au nevoie in egala masura de opera, opereta, concert simfonic, spectacole de divertisment si de revista, si mai mult ca oricand de educatie prin arta.
    0
    4
    Raportează
  • postat de Violeta Ionescu
    Vineri, 11 Aprilie 2014 22:32
    5.13.180.***
    Cred că mai întâi ar trebui să ne întrebăm câtă lume vine la teatru. Dar la opere si operete? De ce nu testam publicul? De ce nu întrebăm „consumatorii” de artă ce vor să aleagă: televizorul sau ieșitul în public? De ce nu cultivăm mai întâi gustul pentru muzica clasică și apoi să construim edificii care să nu dea randament? Desigur, proiectul este ambițios, chiar prea ambițios pentru o urbe de provincie destul de neinteresată pentru actul cultutral. Câtă lume participă la evenimentele culturale? Se pare că un grup, care mereu e același, nu se prea înnoiește. Păi cu așa ceva vrem noi să ridicăm „Operei” monument? Îmi pare rău, dar aceasta este realitatea.
    2
    5
    Raportează
  • postat de Ati uitat de articolul precedent?
    Vineri, 11 Aprilie 2014 21:32
    5.13.236.***
    Noi n-avem un pian la bietul teatru miuzical asa cum e el, dar visam la opera si opereta...
    0
    3
    Raportează
  • postat de Pasionat
    Vineri, 11 Aprilie 2014 20:39
    84.117.99.***
    Ca va fi sau nu Teatru de Opera si Opereta....nu este important. Ceea ce insa merita sprijinit este demersul actualului director Nita care a repus pe roate teatrul si l-a ridicat la un nivel onorabil (prin mijloace si artisti proprii) fata de rusinea si ruina culturala prin care erau mentinute pe afis anumite spectacole si nume de solisti care-si plateau cotizatia!, pe vremea fostului. Imi aduc aminte de conditiile inumane in care se facea "arta": in frig si fara public!. Artisti de toata rusinea sau rasuflati demult! Noroc cu tinara generatie care vine puternic din urma si publicul care poate aplauda la scena deschisa solistii din productiile de astazi. Productii despre care se scrie atat in presa noastra cat si in cea nationala, turnee onorabile in care calitatea umana si artistica a fost asigurata. Cei care continua sa latre o vor face cu siguranta pana la pensie!!! Cainii latra, caravana trece! Important este sa mergem cu totii in sala si sa ne bucuram de ceea ce vedem crescand sub ochii nostri. Tineri autohtoni motivati si increzatori in ascensiunea teatrului lor, invitati care onoreaza teatre importante din tara si din strainatate, oameni care au si de criticat spre multumirea si trezirea noastra a tuturor! Bravo d-lui Nita si echipei sale!!!
    2
    2
    Raportează
  • postat de diana
    Vineri, 11 Aprilie 2014 19:12
    95.254.197.***
    Mai bine un cinematograf !!!!!!!!!cine s-ar duce duce la opereta ?????'Distractia e pe linga garaje,....!!!
    4
    1
    Raportează
  • postat de critic
    Vineri, 11 Aprilie 2014 18:55
    89.137.222.***
    Toti solistii sunt somati sau determinati sa-si dea demisia. Cei care se incapataneaza sa ramana sunt urmariti, programati in productii sub nivelul lor artistic, santajati sa "sponsorizeze",s.a. Acum s-a trecut la compartimente. Instrumentistii din orchestra simfonica sunt chemati la ordine sa renunte la contracte nedeterminate pentru asa zise contracte de colaborare. In timp cei GASCA are cate doua-trei servicii, numai functii de conducere bine platite, plebea trebuie exterminata, transformata in sclavi, dezbinata pentru a fi mai bine condusa. Cel care ciripeste, primeste o faramitura in plus.
    1
    3
    Raportează
  • postat de critic
    Vineri, 11 Aprilie 2014 18:43
    89.137.222.***
    O idee generoasa. Noi ne doream locatia acestui teatru undeva la malul Dunarii, pentru ca imaginea emblematica, punctul de referinta al orasului nostru, Dunarea, sa se suprapuna cu cea culturala. Insa..... faptul ca proiectul este ASTAZI propus de acest personaj lipsit de credibilitate profesionala si morala, naste mari semne de intrebare. Sunt 2 ANI de cand Teatrul Muzical este in cadere libera. Condus de o GASCA de indivizi fara capatai, fara scrupule, manati doar de dorinta de capatuiala personala si razbunare impotriva profesionistilor teatrului, am ajuns sa ne "laudam" ca am jucat in luna martie 2014 doar 8 spectacole fata de 22 in 2011. Galati/ul nu mai are stagiune simfonica, nu mai are stagiune estivala. Publicul tanar nu este educat si format, pentru ca nu se mai fac productii educative. Productia "Aida" din Sala sporturilor a fost o rusine pentru colectivul galatean. Cu o orchestra decimata (6 viori I, 6 viori II (?) 3 cello (!!!!!), intr-o sala improprie acustic pentru un spectacol de opera, pe deasupra amplificata, (adevaratul "sunet" s-a auzit atunci cand sonorizarea "a cazut" pentru cateva secunde), solistii nemachiati corespunzator (Aida si Amonastro), cu o scenografie cel putin discutabila (de ce Scala nu a montat Aida in alb -negru si a trebuit sa investeasca Galatiul in aceasta fantezie, cand in magazia sunt costume si decoruri monumentale, in perfecta stare ?) Sa revenim cu picioarele pe pamant! Probabil ca domn Nita nu se poate exprima managerial daca nu se schimba denumirea Teatrului Muzical in Teatru de Opera, opereta si Balet (care...balet?). Domnul Baila, domnul arh. Porumboiu, nu va compromiteti domnilor alaturi de acest personaj. Nu este un om de onoare, domnilor.
    1
    3
    Raportează
  • postat de luci
    Vineri, 11 Aprilie 2014 17:17
    92.84.50.***
    Buna idee,insa, in ziua de azi preturile sunt colosale,pentru un oras precum Galatiul . Poate plati municipalitatea un colectiv artistic cu salarii europene si restul personalului auxiliar specializat de cel putin 5-600de persoane? Plus utilitatile, Si inca ceva esential, Opera este una , Opereta,alta , acestea se pot rezolva cu acelasi personal,pana la un punct .
    2
    3
    Raportează
  • postat de fresnescu ionel
    Vineri, 11 Aprilie 2014 15:46
    86.127.30.***
    Poate Teatrul de scamatori si bufonarie ,sa se infiinteze , ca Teatrul de Opera si Opereta , cu oameni cu foamea in gat si glanda , care nu vor cumpara bilete , nu cred ca va avea zile multe de trait. S-ar putea sa aveti ca spectatori , acele personaje care au sarma in nas,precum porcii,asa zisul pirsing popular, si echipe de cersetori si parasute ,care isi fac veacul ,pe strazile si centura Brailei. Voi galatenii nu va puteti kk de foame si vreti Teatru de opera si opereta. Mai bine v-ar face niste ospicii in care sa se deschida si baruri si bazine de inot cu trambulina ,dar fara apa ,.
    2
    4
    Raportează
  • postat de Victor
    Vineri, 11 Aprilie 2014 15:00
    79.116.205.***
    Galatiul este al 8-lea oras din Romania ca numar de locuitori, nu al 5-lea.
    0
    4
    Raportează
  • postat de Remus
    Vineri, 11 Aprilie 2014 13:47
    91.209.5.***
    Superb
    Îmi vine să şi râd. Poate autorul se referea la un Teatru de Operă şi Operetă cu.. manele şi mici cu muştar
    5
    4
    Raportează
  • postat de mimi
    Vineri, 11 Aprilie 2014 07:47
    89.122.189.***
    Este o idee foarte buna.Chiar avem nevoie .
    5
    9
    Raportează
  • postat de mimi
    Vineri, 11 Aprilie 2014 07:46
    89.122.189.***
    Este o idee foarte buna.Chiar avem nevoie .
    5
    9
    Raportează
  • postat de anodin
    Vineri, 11 Aprilie 2014 07:46
    89.121.158.***
    Corect comentariul Anei. Sali pline , chiar daca pretul biletelor este mai piperat decat la Bucuresti.
    6
    10
    Raportează
  • postat de felicia katz
    Vineri, 11 Aprilie 2014 05:43
    94.159.238.***
    DA!Sunt pentru promovarea ideii.Pentru infiintarea Teatrului de Opera,Opereta si Balet.Orasul are potential.Au fost sunt si vor mai fi cantareti talentati.spectatori sunt si vor mai fi.Sa se reia ciclul spectacolelor pentru copii.Sa nu-i trimitem numai la sport(care este necesar si sanatos)sa-i ducem si la Opera.Sa invete puterea sunetului,vraja unui ansamblu.Sa se educe de mici viitorii spectatori.Sa nu-i mai duca numai la biserica incolonati sa-i duca si la spectacole.De ce nu se pot creea spectacole interactive.Amintiti-va fascinantele emisiuni cu "va place muzica"pe care magicianul Leonard Bernstein le populariza.Merita orasul,merita cetatenii.Ar fi una din marile bucurii pe care orasul le merita.
    3
    13
    Raportează
  • postat de ana
    Vineri, 11 Aprilie 2014 04:54
    5.13.235.***
    Se pare ca dl sau dna X nu a intrat niciodata sa de destul de mult timp intr-o sala de spectacol...la nici unul din cele trei teatre...altfel ar fi vazut cu ochii proprii salile pline cu spectatori iubitori de frumos sau cu melomani ....
    5
    12
    Raportează
  • postat de x
    Vineri, 11 Aprilie 2014 01:05
    89.136.185.***
    DA! DA! DA!
    Galatiul poate sa aiba nu numai teatrele zise mai sus, ci mult mai multe ...
    Nasol e ca nici macar astea existente nu au spectatori (decit cind sint festivaluri tematice, si mai vin trupe din alte orase).
    Asa ca trageti concluziile.
    Sau apa ...
    11
    7
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.