În urma materialelor publicate în Viaţa liberă cu ocazia Târgului Meşterilor Populari, acţiune organizată şi în acest an de Centrul Cultural „Dunărea de Jos”, am primit din partea unui participant câteva rânduri. Semnatarul scrisorii, Adam Curta, meşter iconar pe sticlă, din Cluj, semnalează câteva aspecte de care şi organizatorii ar trebui să ţină seamă pe viitor.
„Într-adevăr, aţi scris un articol realist şi aţi criticat pălăriile de cowboy, obiectele de prost gust şi faptul că din cauza crizei oamenii nu mai au posibilităţi să-şi cumpere obiecte de artă. Dar ideal ar fi fost ca la târg să fi fost şi un reprezentant al Centrului Cultural „Dunărea de Jos”, care să comenteze exponatele «prin ochii specialistului». Adică să prezinte lucrările artistului-olar de peste Prut, ale sculptorului în lemn din Târgu Lăpuş, icoanele pe sticlă pictate în stilul şcolii de la Nicula de către domnişoara meşter popular Ina Diana Panamarciuc şi, dacă meritau, şi icoanele mele pe sticlă”.
„Meşterii populari se lovesc câteodată de indiferenţa autorităţilor, a ziarelor şi a publicului. Să nu uităm că, până la urmă, operele meşterilor populari definesc identitatea unui popor”, ne scrie meşterul popular.
Sugestie care ar trebui luată în consideraţie de către conducerea Centrului Cultural „Dunărea de Jos”, cu atât mai mult cu cât instituţia nu duce lipsă de astfel de specialişti. Iar dacă, pe lângă meşterii populari expozanţi pe la târguri mai apar şi simpli comercianţi de produse fabricate la scară mare, acest lucru poate ar trebui aranjat de organizatori în aşa măsură, astfel încât vizitatorii să înţeleagă diferenţele. Poate prin folosirea unor tarabe speciale pentru produsele veritabile.
Astfel, kitch-ul adus pe tarabe ar putea, până la urmă, să aibă un rol educativ, iar cei care nu ştiu deocamdată să deosebească un obiect artizanal tradiţional de unul adus din China, ar putea să înveţe aşa ceva, prin simpla comparaţie…