Investiţii în îmbunătăţirea navigaţiei / Dunărea Maritimă, aranjată şi scoasă la produs

Investiţii în îmbunătăţirea navigaţiei / Dunărea Maritimă, aranjată şi scoasă la produs
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Deschiderea navigaţiei pe timp de noapte a dus la creşterea cu 17 la sută a traficului naval pe Canalul Sulina * AFDJ Galaţi va demara în acest an mai multe proiecte de modernizare a sistemelor de semnalizare pe Dunărea Maritimă * Pe agenda Ministerului Transporturi se mai află achiziţionarea unor nave şi lucrări de sistematizare pe sectorul româno-bulgar


Îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe Dunăre va face obiectul unor proiectele ce vor fi derulate în acest an de Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi. Printre obiective se numără modernizarea sistemelor de semnalizare şi îmbunătăţirea capacităţii de intervenţie prin achiziţionarea unor nave. De asemenea, AFDJ Galaţi va fi implicat într-o serie de proiecte hidrotehnice ce vizează evitarea blocajelor în perioadele cu ape scăzute.

Navigaţie pe timp de noapte
Potrivit conducerii AFDJ Galaţi, un punct câştigat pe parcursul anului 2013 a fost deschiderea, din luna iunie, a navigaţiei pe timp de noapte, fapt care s-a reflectat în creşterea cu 17 la sută a traficului naval pe Canalul Sulina.

„Navigaţia pe timp de noapte a fost un câştig pentru transportatori, pentru că scade perioada de aşteptare foarte mult. La început comandanţii au fost uşor reticenţi, pe timp de noapte intrau pe Dunărea Maritimă, dar dacă nu erau presaţi de timp intrau doar până la Sulina, pentru a adăposti nava, dar treptat, după ce şi comandaţii şi piloţii cu care lucrăm au început să se adapteze, traficul a început să fie din ce în ce mai intens”, ne-a declarat directorul general al AFDJ Galaţi, Mircea Cristea. Acesta a precizat că interesul în creştere al transportatorilor pentru navigaţia pe timp de noapte obligă AFDJ Galaţi la o serie de investiţii.

„Intenţionăm să facem modernizări suplimentare şi pe Canalul Sulina. Noi strângem informaţii şi de la piloţi, şi de la comandanţii navelor, semnalizarea nu este încă la nivelul pe care ni-l dorim, dar în acest an vom face o serie de îmbunătăţiri. Un prim pas va fi modernizarea semnalizării la intrare în bara Sulina, investiţie care se va ridica la aproximativ 500.000 euro. S-a realizat deja un caiet de sarcini prin care ne dorim să avem la intrarea pe Dunărea Maritimă aceeaşi tehnologie care este şi la Marea Neagră – la Constanţa, Mangalia şi Midia”, a explicat directorul AFDJ Galaţi. Acesta a precizat că proiectul privind semnalizarea pe bara Sulina va fi completat de introducerea unor sisteme moderne pe toată Dunărea Maritimă:

„Nu ne putem permite să facem totul deodată, dar ne-am propus în lista de investiţii să începem măcar o serie de probe cu noile tipuri de geamanduri, care să poată fi monitorizate şi să fie vizibile pe sistemele RIS (sistemul informatic riveran – n.r.). Partea de semnalizare pe Canalul Sulina ar fi în jur de 800.000 euro, pe o dotare medie, dar modernizarea se va face pe toată Dunărea Maritimă, până la Galaţi şi Brăila.”

Fonduri europene pentru sectorul româno-bulgar
O veste bună pentru navigatori este că, la finalul anului trecut, Comisia Europeană a aprobat fondurile pentru Mecanismul de Conectare a Europei (CEF), prin intermediul căruia, în următorul exerciţiu bugetar comunitar, suma de 750 milioane de euro pentru modernizarea porturilor şi a navigaţiei pe Dunăre. AFDJ Galaţi are în vedere cu prioritate derularea unor investiţii pe sectorul româno-bulgar al Dunării, acolo unde apar cele mai mari probleme în timpul perioadelor secetoase, probleme accentuate de capacitatea redusă de intervenţie a părţii bulgare pentru menţinerea în condiţii optime a şenalului navigabil, aşa cum sunt ele prevăzute în normele Comisiei Dunării. În acest sens, Convenţia de Belgrad privind navigaţia pe Dunăre prevede inclusiv posibilitatea ca, în cazul în care un stat dunărean nu este în măsură să întreprindă lucrările care sunt de competenţa sa teritorială, acestea să fie încredinţată unui al stat.

„Adevărul este că Bulgaria nici nu poate, nici nu are un interes economic foarte puternic în direcţia Dunării, transporturile sale navale fiind concentrate în jurul porturilor Varna şi Burgas, având în rest mai puţin. Conducerea Ministerului Transporturilor a avut discuţii cu partea bulgară, există un interes clar manifestat pentru ca România să preia acest sector pentru că, în mod evident, ei nu reuşesc să facă ceea ce ar trebui să facă”, a arătat directorul AFDJ Galaţi. Pentru sectorul româno-bulgar există, de altfel, un studiu de fezabilitate pentru amenajări hidrotehnice ce ar însemna investiţii de aproximativ 300 milioane de euro, lucrare ce ar trebui, sub tutela Comisiei Europene şi cu fonduri CEF, realizată în comun de România şi Bulgaria.

„Primele structuri de colaborare transfrontalieră au fost deja iniţiate, banii „sunt pe masă” şi inclusiv reprezentanţii Comisiei Europene spun că totul depinde de voinţa noastră. E o finanţare fără precedent, ar fi un proiect cum nu s-a mai realizat de mult şi ar avea un rol major pentru dezvoltarea transporturilor pe Dunăre”, a arătat directorul Mircea Cristea, acesta precizând că ritmul de derulare a acestui proiect va depinde doar de respectarea condiţiilor de mediu.

Nave noi pentru AFDJ Galaţi

Nu în ultimul rând, un element de noutate pe care fondurile CEF îl vor aduce va fi şi acela că, în categoria investiţiilor eligibile vor intra şi o serie de echipamente care, până acum, nu se putea achiziţiona prin POS Transporturi. După cum v-am mai informat deja în paginile ziarului nostru, AFDJ Galaţi va depune în acest an aplicaţiile şi cererile de finanţare pentru achiziţia mai multor nave: două remorchere multifuncţionale – de 1.500 – 2.000 CP, respectiv 4.000 – 5.000 CP - a unei nave de dragaj, precum şi a unui tanc de combustibil. Toate navele ar urma să reprezinte o investiţie de aproximativ 10 milioane de euro, gestionar al programelor de investiţii urmând, cel mai probabil, să fie Ministerul Transporturilor. În aşteptarea lansării licitaţiei de proiecte pe noul program european Conectivitatea Europei, la nivelul ministerului se află în curs de formare un Departament al Dunării, care să se ocupe exclusiv de problemele ce ţin de navigaţia fluvială.
Citit 4163 ori Ultima modificare Sâmbătă, 11 Ianuarie 2014 23:41

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.