Conectarea companiilor private la sistemul e-government

Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Mediul de afaceri şi dezvoltarea Societăţii Informaţionale nu se poate face fără consolidarea conexiunilor din mediul electronic, declară eurodeputata Adriana Ţicău *

Încrederea companiilor europene în serviciile electronice este esenţială pentru dezvoltarea Societăţii Informaţionale, în acest sens fiind necesară dezvoltarea şi interconectarea serviciilor de e-guverment, precum şi dezvoltarea sistemelor de protecţie a datelor cu caracter personal, a declarat eurodeputata Adriana Ţicău în cadrul reuniunii organizate în Creta, în perioada 14-18 septembrie, de Agenţia europeană pentru securitatea informaţiei (ENISA) şi Institutul de informatică Hellas.

Directiva serviciilor cere Statelor Membre ca până la sfârşitul anului 2009 companiile europene să poată interacţiona cu administraţia şi prin intermediul mijloacelor electronice. Încă din anul 2000, statele UE au început să furnizeze servicii de e-guvernare (e-procurement, e-health, e-TVA, e-invoice, plata taxelor prin mijloace electronice, schimbarea adresei, etc), dar mai sunt multe de făcut.

"Dezvoltarea serviciilor de e-guvernare în diferitele state membre ale Uniunii Europene se află într-un stadiu avansat, dar interoperabilitatea acestora nu este asigurată. Deşi infrastructura de chei publice există în statele membre ale UE, la nivel european nu este asigurată recunoaşterea transfrontalieră a semnăturilor electronice sau a certificatelor digitale. Astfel, o companie dintr-un stat membru nu poate participa la licitaţiile electronice dintr-un alt stat membru. De aceea, Comisia Europeana a  propus un Plan de acţiune prin care, până în 2012, să se creeze un Serviciu european pentru validarea transfrontaliera a semnăturii electronice", ne-a declarat eurodeputata Adriana Ţicău.

Responsabilitate partajată

Având în vedere convergenta reţelelor, viteza crescută cu care se desfăşoară transferul de date, precum şi numărul tot mai mare de aplicaţii informatice şi servicii electronice disponibile,  este esenţial ca noile tehnologii şi aplicaţii informatice  să asigurare o protecţie crescută a datelor personale, în special în cadrul serviciilor electronice furnizate cetăţenilor.

Există mai multe cerinţe cheie pentru a asigura o bună funcţionare a acestor servicii: gestiune de identitate, mecanisme de autentificare interoperabile, măsuri de protecţie a datelor, evaluări de impact privind confidentialitatea datelor (PIA).

"În acest context, există o responsabilitate partajată între sectorul public şi cel privat. Mulţi dintre furnizorii de servicii Internet sunt companii private, dar rolul lor este important în asigurarea accesului la Internet. De aceea, guvernarea globală a Internetului trebuie să se realizeze de o manieră coerentă, ţinând cont şi de politicile publice în acest domeniu", a precizat Ţicău.

Înfiinţată în 2004, ENISA promovează o cultură a securităţii în domeniul tehnologiei informaţiei la nivelul Uniunii Europene. Mandatul ENISA a fost prelungit până în anul 2012, UE urmând a decide până atunci care va fi rolul său în cadrul instituţional european atât pentru protecţia infrastructurii critice, cât şi pentru dezvoltarea coerentă a Societăţii Informaţionale.

Citit 810 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.