Cauciucurile de iarnă – între lege şi tocmeală

Cauciucurile de iarnă – între lege şi tocmeală
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Fără anvelope de sezon, şofăm la rece * „Ambulanţa are cauciucuri all-season, plus lanţuri” (doctorul Mihai Polinschi) * „Poliţia are cauciucuri de iarnă la aproape toate maşinile” (Cristina Tatulici, Poliţia Galaţi) * „SMURD-ul are cauciucuri de iarnă şi lanţuri, iar autospecialele pompierilor – lanţuri” (căpitanul Eugen Chiriţă, ISU Galaţi) *

Deocamdată, în România legea nu stipulează clar: de la data X, maşinile nu mai părăsesc parcarea fără cauciucuri de sezon.

Tocmai asta încearcă să facă noul proiect legislativ de pe masa Ministerului Transporturilor, care ar corela astfel legislaţia română cu cea europeană, privind „încălţarea” obligatorie a maşinilor pe timp de iarnă, în sezonul rece, începând de la data de 1 noiembrie (să zicem) până la 1 martie.

Obligatoriu sau tot opţional?

Dacă ţi-a pus Dumnezeu mâna în cap şi ai făcut credit pentru maşină, vrei nu vrei, înveţi ce şi cum despre şofat şi accesoriile lui.

Mai nou, pentru noi, şoferi de dimineaţă-după-amiază a apărut o nouă problemă: discuţia conform căreia s-ar putea da o lege care să îi oblige pe conducătorii auto să îşi echipeze maşinile cu anvelope de iarnă, dacă vor să iasă în trafic în sezonul rece.

E de bine sau e doar o măsură stimulativă pentru dealerii de cauciucuri noi şi SH, în timp ce nouă, şoferilor, ni se inventează o nouă cheltuială? Încercăm să aflăm cât de oportună ar fi această măsură în materialul care urmează.

Patru sau două?

Ne trebuie cauciucuri de iarnă pe toate cele patru roţi? Iniţiaţii răspund că dacă vrei siguranţă, iei patru cauciucuri. Leonard G.:

„Dacă pui cauciucurile doar pe roţile cu tracţiune (faţă, de exemplu, în majoritatea cazurilor), poţi fi sigur că nu rămâi împotmolit, dar de derapat, derapezi în curbe. Defect care poate fi eliminat dacă pui anvelope potrivite şi pe celelalte două roţi”.

Este semnul egal între anvelopele all season bune şi cauciucurile de iarnă no-name? Părerile sunt împărţite şi aici:

„Vecinii mei cu all season au aşteptat să se facă primăvară ca să iasă cu maşina din parcare. Eu am plecat cu cauciucurile mele imediat, şi, dacă mă iei repede, nici nu mai ştiu cum le cheamă”, explică Marin J., şofer gălăţean.

SH, mon amour

În Galaţi, anvelopele second-hand costă cât îţi poţi, de bine, de rău, permite: între 90 şi 110 lei, în funcţie de firmă şi calitate. Corect, un necunoscător nu îşi va da seama niciodată ce cumpără, în timp ce un pasionat le va deosebi după modelul brazdelor.

În ceea ce priveşte anvelopele noi, nu pot decât să îi invidiez pe cei care şi le permit: cu preţuri plecând de la 200 de lei şi ajungând până hăt, la 5-600 lei (ce este peste chiar nu mai contează), pot fi găsite în magazinele de specialitate sau în hipermarketuri.

Tu eşti de vară, tu, mai brăzdat, aşa, de iarnă

Diferenţa dintre cauciucurile de vară şi cele de iarnă? Nimic mai simplu: imaginaţi-vă că mergeţi cu pantofi cu talpa tare, plasticată, numai buni de tropăit cu ei pe stradă când e soare afară, dar infernal de nepotriviţi pe gheaţă, mâzgă sau zăpadă.

După cum nouă ne trebuie o încălţăminte cu talpă adecvată, brăzdată şi deci antiderapantă, la fel şi maşinile au nevoie de anvelope ceva mai moi iarna, cu o structură brăzdată, în care intră zăpada, cauciucul prinzând automat aderenţă.

Testat nu numai pe zăpadă, dar şi pe gheaţă, polei sau mâzgă, cauciucul de iarnă (chiar şi cel no-name) are calităţi incontestabile privind evitarea aquaplanării, dar nu numai: şi pe asfalt, frânarea are atribute diferite, cauciucul mulându-se perfect pe carosabil şi asigurând o oprire mult mai sigură.

Autorităţi pe gheaţă

Poliţia Galaţi aşteaptă iarna fără emoţii: „Parcul auto al Poliţiei este dotat, în cea mai mare parte, cu anvelope de iarnă. Maşinile care nu au încă aceste cauciucuri vor fi echipate la rândul lor”, ne asigură Cristina Tatulici, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Galaţi.

Mihai Polinschi, directorul Serviciului Judeţean de Ambulanţă Galaţi: „Ambulanţele – cele 45 din întreg judeţul şi cele 18 din municipiu – au cauciucuri all season şi lanţuri. Bineînţeles că au mai fost şi cazuri în care ne-am înzăpezit, dar nu din cauza cauciucurilor – ori drumurile nu au fost desfundate, ori vroiau oamenii să aducem maşina până în buza casei şi nu mai puteam să ieşim din zăpadă”.

Căpitanul Eugen Chiriţă, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situaţiile de Urgenţă Galaţi: „Toate salvările SMURD au cauciucuri de iarnă şi lanţuri, iar autospecialele pompierilor au lanţuri”.

Batman, Batman

„Cred că ar fi nemaipomenit să se dea legea asta, să nu mai iasă toţi nechemaţii pe stradă şi să blocheze traficul când e frigul mai mare”, spune şi nea Gelu, şofer cu acte.

În cazul în care o asemenea lege ar apărea, Rutiera ne-ar opri pentru verificări doar în anumite condiţii: „Controlul s-ar face împreună cu inspectorii RAR”, a declarat comisarul Viorel Cojocaru, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Rutiere Galaţi.

Iarna trecută a fost cel mai bun exemplu pentru dezastrul pe care au putut să îl facă în trafic, pe drumurile naţionale, maşinile neechipate corespunzător, ale căror şoferi au plecat la drum pe timp de viscol şi s-au trezit că ţin pe loc coloane de kilometri întregi de maşini.

Contra cauciucurilor de iarnă am un singur argument: unde le ţii, dacă nu ai curte? Nu, argumentul „Scump, dom’le, scump!” nu ţine, decât în măsura în care nu prea pui preţ pe viaţa ta şi a celorlalţi participanţi la trafic.

Avem de ales: vorba bancului – ne punem cauciucuri de iarnă şi nu derapăm (din potenţiala lege!), sau din contră. Cu interschimbabile nu putem să umblăm, că nu avem Bat-mobile.

Citit 4142 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.