Uleiuri sănătoase în bucătărie

Uleiuri sănătoase în bucătărie
Evaluaţi acest articol
(5 voturi)

Pe piață există o mulțime de sortimente de uleiuri alimentare: de măsline, soia, arahide, floarea-soarelui, in, dovleac, sâmburi de struguri, avocado etc. Sunt versatile și se utilizează la prepararea unor mâncăruri foarte diverse, pentru carne, ouă, legume, sosuri și deserturi. Din atât de multe variante, ce uleiuri sunt mai sănătoase, mai sigure? Ce să folosim în bucătărie, mai ales la prăjit?

Criterii de care să ții cont la alegerea uleiului

Punctul de ardere: Pentru prăjit, este bine să optezi pentru variante cu punct de fum ridicat, cum sunt: ulei rafinat de avocado, ulei rafinat de arahide, ulei de porumb, ulei de floarea-soarelui etc.

Pentru sotat și copt poți folosi ulei de porumb, de semințe de dovleac, de măsline, de rapiță sau de susan.

Pentru salate, uleiul extravirgin de măsline, uleiurile de susan, de in sau de avocado sunt opțiuni bune.

Rafinat vs nerafinat: Uleiurile foarte rafinate au un aspect uniform, sunt mai ieftine și tind să aibă puncte de fum mai mari decât uleiurile nerafinate, care sunt mai puțin procesate, au un plus de nutrienți, dar sunt și mai sensibile la căldură și râncezesc mai repede.

Zece recomandări pentru consumul uleiurilor alimentare

1. În general, uleiurile rafinate sunt mai potrivite pentru prăjit, în comparație cu cele nerafinate.

2. Indiferent de uleiul folosit, evită prăjirea la temperaturi înalte, pentru mult timp, ca metodă de gătire, deoarece preparatul va absorbi multă grăsime.

3. Grăsimile sănătoase consumate în cantitate exagerată nu mai sunt sănătoase. Să "îneci" o salată de legume în ulei de măsline extravirgin, de exemplu, nu este o opțiune prea inspirată.

4. Depozitează uleiurile conform recomandărilor, în locuri răcoroase și întunecate, pentru a le menține proprietățile mai mult timp.

5. Ca să controlezi mai bine cantitatea de ulei, folosește recipiente spray sau o linguriță. Nu turna direct din sticlă.

6. Cumpără ulei în cantități mici. Ai grijă la termenul de valabilitate, iar dacă uleiul a căpătat un miros neplăcut, foarte puternic, nu-l mai folosi.

7. Nu refolosi uleiurile de gătit și nu le reîncălzi.

8. În loc de prăjire, sotează; acest procedeu implică mai puțin ulei.

9. Ca alternativă la prăjirea alimentelor, alege gătitul la cuptor sau la air fryer. Tigăile antiaderente sunt, de asemenea, folositoare.

10. Tratează uleiul mai mult ca un condiment, nu ca bază/ingredient principal pentru mâncăruri.

Citit 620 ori Ultima modificare Sâmbătă, 21 Octombrie 2023 07:55

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.