Henri Marie Coandă, academician și inginer aeronautic român, s-a născut pe 7 iunie 1886, la București
A urmat cursurile Școlii de Artilerie, Geniu şi Marină. În 1906 s-a înscris la Școala Superioară de Aeronautică şi Construcții Mecanice de la Paris, pe care a absolvit-o ca şef de promoție. S-a perfecționat la Institutul de Electricitate "Montefiore" din Torino, la Technische Hochschule de la Charlottenburg şi la Universitatea din Liège. A lucrat apoi la Nisa, în șantierele conduse de inginerul Gustave Eiffel.
În 1907, la Salonul Expoziției de la Berlin, a expus pentru prima oară în lume macheta unui avion fără elice, viitorul avion cu reacție. Revenit în țară, a realizat la Arsenalul Armatei din București macheta unui avion echipat cu un motor-rachetă cu combustibil solid.
În 1910, la cel de-al doilea Salon internațional de aeronautică de la Paris, a expus un avion bazat pe propulsia prin reacție (avionul "Coandă 1910"), experimentat în același an lângă Paris, la Yssy-les-Moulineaux. În 1911 a prezentat, la Reims, primul avion bimotor din lume, iar în perioada 1911-1912 a construit primul avion "Bristol-Coandă", unul dintre cele mai bune avioane intrate în dotarea aviației din mai multe țări, inclusiv din România.
La uzinele "Delauney-Belleville" din St. Denis, Franța, a construit în 1916 un avion echipat cu două elice propulsive, montate la extremitatea posterioară a fuzelajului. Numele său rămâne legat şi de fenomenul aerodinamic, cunoscut sub numele de "efectul Coandă", brevetat în 1934 sub denumirea de "procedeu şi dispozitiv pentru devierea unui fluid într-un alt fluid".
Invențiile sale s-au concretizat în peste 250 brevete cu aplicații în diverse domenii: construirea de prefabricate pentru locuințe pe baza unui material inventat de el, crearea unui nou sistem de transport tubular de mare viteză, preconizarea unei instalații de desalinizare a apei marine, realizarea unui tun fără recul destinat echipării avioanelor; în anii Primului Război Mondial, a inventat rezervoare pentru hidrocarburi construite din beton armat. În 1967 i s-a acordat titlul de Doctor Honoris Causa al Institutului Politehnic din Bucureşti.
S-a stins din viață pe 25 noiembrie 1972, la București.
A fost numit Leonardo Da Vinci al epocii moderne şi este considerat unul dintre cei mai importanţi 20 oameni de ştiinţă ai lumii din întreaga istorie. O parte a numeroaselor sale invenții, brevetele obținute şi alte materiale legate de viaţa şi opera lui Henri Coandă pot fi admirate acum la Muzeul Tehnic din București.