Oameni de seamă. Henri Coandă, pionier al aerodinamicii

Oameni de seamă. Henri Coandă, pionier al aerodinamicii
Evaluaţi acest articol
(11 voturi)

Henri Marie Coandă, academician și inginer aeronautic român, s-a născut pe 7 iunie 1886, la București

A urmat cursurile Școlii de Artilerie, Geniu şi Marină. În 1906 s-a înscris la Școala Superioară de Aeronautică şi Construcții Mecanice de la Paris, pe care a absolvit-o ca şef de promoție. S-a perfecționat la Institutul de Electricitate "Montefiore" din Torino, la Technische Hochschule de la Charlottenburg şi la Universitatea din Liège. A lucrat apoi la Nisa, în șantierele conduse de inginerul Gustave Eiffel.

În 1907, la Salonul Expoziției de la Berlin, a expus pentru prima oară în lume macheta unui avion fără elice, viitorul avion cu reacție. Revenit în țară, a realizat la Arsenalul Armatei din București macheta unui avion echipat cu un motor-rachetă cu combustibil solid.

În 1910, la cel de-al doilea Salon internațional de aeronautică de la Paris, a expus un avion bazat pe propulsia prin reacție (avionul "Coandă 1910"), experimentat în același an lângă Paris, la Yssy-les-Moulineaux. În 1911 a prezentat, la Reims, primul avion bimotor din lume, iar în perioada 1911-1912 a construit primul avion "Bristol-Coandă", unul dintre cele mai bune avioane intrate în dotarea aviației din mai multe țări, inclusiv din România.

La uzinele "Delauney-Belleville" din St. Denis, Franța, a construit în 1916 un avion echipat cu două elice propulsive, montate la extremitatea posterioară a fuzelajului. Numele său rămâne legat şi de fenomenul aerodinamic, cunoscut sub numele de "efectul Coandă", brevetat în 1934 sub denumirea de "procedeu şi dispozitiv pentru devierea unui fluid într-un alt fluid".

Invențiile sale s-au concretizat în peste 250 brevete cu aplicații în diverse domenii: construirea de prefabricate pentru locuințe pe baza unui material inventat de el, crearea unui nou sistem de transport tubular de mare viteză, preconizarea unei instalații de desalinizare a apei marine, realizarea unui tun fără recul destinat echipării avioanelor; în anii Primului Război Mondial, a inventat rezervoare pentru hidrocarburi construite din beton armat. În 1967 i s-a acordat titlul de Doctor Honoris Causa al Institutului Politehnic din Bucureşti.

S-a stins din viață pe 25 noiembrie 1972, la București.

A fost numit Leonardo Da Vinci al epocii moderne şi este considerat unul dintre cei mai importanţi 20 oameni de ştiinţă ai lumii din întreaga istorie. O parte a numeroaselor sale invenții, brevetele obținute şi alte materiale legate de viaţa şi opera lui Henri Coandă pot fi admirate acum la Muzeul Tehnic din București.

Remember, Oameni de seamă, colecție de articole

Citit 762 ori Ultima modificare Vineri, 07 Iunie 2024 04:55

Mai multe din această categorie:

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.