Gălăţenii cumpără mai multe maşini vechi
Foto: Foto: arhiva VLG

Gălăţenii cumpără mai multe maşini vechi
Evaluaţi acest articol
(7 voturi)

În primele şase luni ale acestui an, pe piaţa auto gălăţeană a crescut cu 9 la sută

Pe de ală parte, procentul de maşini noi înscrise în trafic a scăzut, în condiţiile în care parcul auto local este deja peste măsură de îmbătrânit

Când dă românul de bani, maşină îşi cumpără prima dată. Poate aşa se explică faptul că, în vreme ce piaţa imobiliară încă scârţâie, cea auto creşte văzând cu ochii. Potrivit Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), în prima jumătate de an vânzările de autoturisme au crescut cu 9,4 la sută. Ce-i drept, tot persoanele juridice sunt cele care deţin ponderea serioasă (79 la sută) din totalul automobilelor cumpărate. Totuşi, ştim cu toţii şi mulţi patroni care îşi cumpără maşină pe firmă, nu pentru că le-ar trebui la serviciu, ci pentru că aşa deduc TVA. Aşa că discuţia, aici, e puţin mai complicată. Cert este că piaţa auto din ţară creşte, iar tendinţa se face simţită şi la Galaţi.

Evoluţia semestrială a pieţei

Gălăţenii şi-au cumpărat, în primele şase luni din 2016, cu 6,4 la sută mai multe maşini decât au făcut-o în primele şase luni ale anului trecut. Mai exact, în primul semestru al anului trecut s-au cumpărat şi s-au înscris în trafic 3.093 de autoturisme, în vreme ce, în primele şase luni ale acestui an, s-au cumpărat şi înmatriculat 3.304 autoturisme. Piaţa a crescut, deci, cu 211 autoturisme. Nu e o creştere spectaculoasă, dar tot înseamnă ceva.

Iată, pe luni, cum arăta piaţa auto, în prima jumătate a anului trecut: ianuarie (435 de autoturisme cumpărate, dintre care doar 33 noi), februarie (536 de autoturisme cumpărate, dintre care doar 34 noi), martie (460 de autoturisme cumpărate, dintre care doar 77 noi), aprilie (494 de autoturisme cumpărate, dintre care doar 32 noi), mai (448 de autoturisme cumpărate dintre care doar 46 noi), iunie (680 de autoturisme cumpărate, dintre care 86 noi).

Şi iată cu a arătat în primul semestru din acest an: ianuarie (477 de autoturisme înmatriculate, dintre care 40 noi), februarie (507 autoturisme înmatriculate, dintre care 27 noi), martie (537 de autoturisme, dintre care 42 noi), aprilie (576 de autoturisme, dintre care 32 noi), mai (604 autoturisme vândute, dintre care 24 noi) şi iunie (603 autoturisme înmatriculate, dintre care doar 22 noi). Se poate vedea clar că, în afară de februarie şi iunie, numărul de maşini vândute, lunar, în 2016 a fost mai mare, faţă de perioadele similare de anul trecut.

Vechi, că-s mai căutate

Cel puţin potrivit datelor statistice a scăzut apetitul pentru cumpărarea de maşini noi. Sau, de fapt, poate că apetitul n-o fi scăzut, dar dacă nu e dublat şi de o putere de cumpărare pe măsură, tot nu foloseşte la nimic. Cert este că, în primele şase luni din acest an s-au cumpărat şi înscris în trafic doar 214 maşini noi, în vreme ce în aceeaşi perioadă a anului trecut se cumpăraseră 308 maşini noi. Procentual, putem spune că, în primele şase luni din 2015, s-au cumpărat 9,9 la sută maşini noi, în vreme ce în primul semestru al acestui an s-au cumpărat doar 6,3 la sută maşini noi.

O avea vreo influenţă şi faptul că autorităţile române tot trântesc diversele taxe de primă înmatriculare, de poluare şi de mediu, chit să sunt în dezacord cu legislaţia comunitară. Parte din încetinirea ritmului de cumpărare a maşinilor noi ar avea-o şi întârzierea demarării, în acest an, a programului Rabla, mai ales a ediţiei pentru persoane juridice.

Problema este că parcul auto gălăţean este deja destul de îmbătrânit. Potrivit statisticii DRPCIV, dintre cele 121.004 autoturisme înscrise în trafic la începutul acestui an, 19.537 (adică 16 la sută) erau deja mai vechi de 20 de ani. Alte 17.666 autoturisme (14,5 la sută) erau vechi de 16 până la 20 de ani, iar 33.130 de maşini (adică 23 la sută), aveau „vârste” de 11 până la 15 ani.

Şi Dacia pierde din piaţa de nou

Până la începutul acestui an, când spuneai maşină nouă, spuneai, de fapt, în cele mai multe cazuri, Dacia. Dar, pe măsură de proprietarii au început să îşi vândă maşinile, la un an sau doi după ce le-au cumpărat noi, a început să se dezvolte şi o piaţă second-hand destul de importantă pentru noile modele de Dacia. Iar dacă românul tot ştie că se duce cu maşina la ţară şi intră cu ea prin vie, de ce să mai dea 8.000 de euro pe maşina nouă, când o găseşte şi la 5.000 de euro, dar „umblată” vreo sută de mii de kilometri? Aşa se face că, din cele 141 de Dacii vândute în prima jumătate a acestui an, doar 57 (deci numai 40 la sută) au fost noi. Cele mai căutate modele, şi pe segmentul de nou, dar şi pe cel se second-hand, râmân Logan şi Duster.

Vara a început bine pe piaţa luxului

Lunile de vară sunt, în principal, cele în care şi gălăţenii plătesc bani grei ca să se bucure de viaţă la volanul unor maşini de lux. Sezonul este încă în toi. Din datele făcute publice până la acest moment de către DRPCIV, ştim că un gălăţean şi-a cumpărat, în luna iunie, un Maserati Gibli, model lansat în 2013 de constructorul italian şi construit pe o platformă de Quattroporte. Modelul cumpărat de gălăţean a ieşit pe poarta fabricii în 2015 şi are un motor de 3.0 litri, V6 diesel de 275 de cai putere şi cutie automată cu opt trepte. Când vorbim despre maşină nouă, preţul lui Gibli pleacă, în România, de la 67.700 de euro şi urcă, în funcţie de dotările pe care şi le alege proprietarul. Din datele DRPCIV, în judeţul nostru mai sunt înmatriculate încă patru autoturisme Maserati.

Iar grosul înmatriculărilor de lux este aşteptat pentru iulie (încă nu s-au făcut publice statisticile) şi august.

Un gălăţean cu maşină de safari

Printre maşinile noi (cele numai 6,3 la sută) pe care şi le-au înmatriculat gălăţenii, de la începutul acestui an, se numără şi un Mercedes G 350 D din 2016. Înscrisă în trafic în luna iunie, este una dintre cele mai puternice maşini de teren pe care şi le poate cineva cumpăra, „de gata”. Preţul maşinii sare de suta de mii de euro. Consumul declarat este de doar 9,9 litri la suta de kilometri, cu toate că el creşte serios în condiţii de drum accidentat. E o maşină cu care chiar ar fi păcat să te plimbi numai prin oraş. Şi, cel mai probabil, cine a dat peste suta de mii de euro pe o astfel de cabană de pescuit şi vânătoare pe roţi, nici n-o ţine în garaj şi nici n-o plimbă de la o terasă la alta. Sau cine ştie...

Citit 2628 ori Ultima modificare Vineri, 05 August 2016 11:56

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.