Reconstituirea actelor notariale

Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Ionel F. ne-a rugat să scriem despre reconstituirea actelor notariale. Domnul notar George Schin ne-a oferit toate informaţiile necesare pentru a clarifica problema cititorului nostru.

Deşi este o procedură rar întâlnită în activitatea notarului public, reconstituirea actelor notariale îşi are rolul său. Persoanele care au încheiat acte dispărute în totalitate, fără să fi rămas vreun exemplar original la părţi sau în arhiva notarială, vor putea prin intermediul ei să facă dovada conţinutului lor şi, pe cale de consecinţă, vor beneficia de efectele pe care acestea le produc.

Procedura reconstituirii actelor notariale este dată în competenţa notarului doar de la adoptarea Legii notarilor publici şi a activităţii notariale nr.36/1995. Până la intrarea în vigoare a acestei legi, reconstituirea actelor notariale se făcea de alte organe abilitate.

În prezent, conform art.10 lit. d din Legea nr.36/1995, reconstituirea unui act notarial este de competenţa notarului public în al cărui birou s-a aflat originalul acestuia.

Potrivit art.54 din Legea notarilor publici şi a activităţii notariale, actele care au dispărut fără a mai fi rămas un exemplar original se reconstituie la cerere, prin încheiere, pe baza acordului părţilor sau, după caz, a succesorilor acestora.

În lipsa acordului părţilor, reconstituirea actelor dispărute se va face de judecătoria în circumscripţia căreia îşi are sediul biroul notarial care a întocmit actul, în conformitate cu dispoziţiile din Codul de procedură civilă.

În cazul în care actul dispărut a fost întocmit de alte instituţii cu activitate notarială, reconstituirea se face de judecătoria în circumscripţia căreia îşi are sediul instituţia care a întocmit acel act sau se află domiciliul ori sediul uneia dintre părţi, după caz.

Citit 1416 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.