Campania VL "Comori de patrimoniu"/ Palatul Navigaţiei, emblematic pe cursul Dunării
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Campania VL "Comori de patrimoniu"/ Palatul Navigaţiei, emblematic pe cursul Dunării
Evaluaţi acest articol
(5 voturi)

* Opera arhitectului Petre Antonescu rezistă bine după 100 de ani * "Ar fi un punct de interes, dacă am intra într-un circuit turistic european", afirmă ing. Dumitru Bahamat


Clădire emblematică a Galaţiului, Palatul Navigaţiei, ridicat între anii 1911-1913, a fost proiectat de renumitul arhitect Petre Antonescu, rector al Academiei Române de Arhitectură în perioada interbelică.

Deşi oraşul nostru era, pe atunci, cel mai mare port al României, pe malul Dunării gălăţene se găseau doar agenţii de navigaţie străine. De-abia în 1890 a luat  fiinţă Societatea de Navigaţie Fluvială Română, cu sediul la Galaţi. Însă nu avea un sediu care să reprezinte atât oraşul, cât şi importanţa portului şi societatea înfiinţată. Problema construirii unui edificiu reprezentativ se pune de-abia în 1909, lucrarea fiindu-i atribuită discipolului lui Ion Mincu, arhitectul Petre Antonescu.

Construcţia Palatul Navigaţiei este executată din zidărie de cărămidă cu planşee din beton armat. Datorită terenului, loess macroporic, aflat la malul Dunării, fundaţia clădirii este pe piloţi.

Din turn putea fi admirată panorama portului

După cum aflăm de la Marius Mitrof, consilier în cadrul Direcţiei Judeţene pentru Cultură, "clădirea a fost concepută să deservească o societate de navigaţie fluvială. Ea se dezvoltă pe patru nivele. Pe colţul de nord-est se detaşează un turn, mai înalt decât acoperişul clădirii, în care se află o scară de onoare. Din turn putea fi admirată panorama portului. În zona centrală a clădirii, la parter se afla sala de aşteptare şi ghişeele de unde călătorii cumpărau biletele pentru călătoria cu vaporul. Sala este spaţioasă, bine luminată de ferestrele înalte, arcuite în partea superioară. La nivelele superioare se aflau încăperile cu destinaţie de locuit pentru „amploaiaţii” societăţii de navigaţie, iar ulterior aceste încăperi au fost transformate în birouri. Este o construcţie unicat în zonă, cu un program de arhitectură determinat de destinaţie şi de natura terenului, având o decoraţie simplă, realizată cu motive specifice arhitecturii româneşti. Toate acestea au determinat ca imobilul să fie clasat ca monument istoric, figurând în Lista monumentelor istorice cu codul GL-II-m-B-03064”.

A fost consolidat după cutremure

Proprietarul actual al Gării Fluviale este C.N.A.P.D.M., potrivit  H.G. 518 din 1998. În urma cutremurului din 1986, la cererea beneficiarului, Institutul de Proiectări a efectuat o verificare  a stării tehnice a clădirii şi a elaborat un memoriu de expertiză. S-a întocmit un proiect de consolidare, realizat parţial. După cutremurul din 1990, proprietarul clădirii, A.P.D.M. Galaţi, a solicitat proiectantului întocmirea unui proiect pentru consolidarea întregii construcţii. S.C. Proiect S.A. Galaţi elaborează proiectul, şeful acestuia fiind dr. Coşovliu Octavian.

Pentru finanţarea lucrărilor de consolidare nu s-au alocat fonduri de la bugetul de stat sau local, singura posibilitate fiind resursele proprii ale proprietarului. În aceste condiţii, lucrările de consolidare şi reparare s-au executat în trei etape (1995-1996, executant S.C. Confort S.A. Galaţi; 2000-2001, executant S.C. Dedal-Bahamat Galaţi, societate agreată de Ministerul Culturii pentru lucrări la monumente istorice). Cea de-a treia etapă cuprindea consolidarea părţii de mijloc a clădirii, fiind executată din fondurile proprii ale beneficiarului.

"De atunci şi până în prezent, mai spune Marius Mitrof, monumentul istoric a mai trecut prin prefaceri, pentru toate primind avizul Comisiei Zonale a Monumentelor Istorice. Scăderea traficului de pasageri pe Dunăre, care a condus până la anularea acestuia, a determinat proprietarul să caute soluţii pentru întreţinerea şi funcţionarea clădirii. Astfel, primul etaj a fost închiriat SC Navrom, iar o parte din sala de aşteptare pentru pasageri a fost închiriată unor firme particulare.

Inundaţiile puternice din ultima perioadă nu au afectat clădirea, gândirea arhitectului Petre Antonescu pentru o construcţie de o asemenea amploare pe malul Dunării găsindu-şi eficienţa şi după un secol de existenţă”.

"E păcat să nu-l valorificăm"

Vorbind despre valoarea clădirii Palatului Navigaţiei, ing. Dumitru Bahamat, specialist în restaurare arhitectură şi structuri istorice, declară:  „Valoarea clădirii este greu de stabilit. Un monument nu poate nimeni să-l evalueze valoric. Cine spune că poate, minte. De aceea se spune că monumentul are o valoare inestimabilă. Dacă vrei să-l vinzi, acolo poţi vorbi despre o valoare de vânzare, ceea ce e cu totul altceva. Este o clădire emblematică şi, totodată, una dintre cele mai deosebite de pe cursul Dunării. Petre Antonescu nu poate fi comentat, lucrările sale sunt total deosebite, atât prin structura de rezistenţă cât şi prin forma arhitecturală. Atâtea cutremure mari şi-au spus cuvântul, în timp, asupra acestei clădiri. Noi am lucrat, la consolidare, totul pe interior, păstrând intactă faţada, pe care am reabilitat-o. Acum am auzit că proprietarii vor să refacă învelitoarea de deasupra şi îi felicit că vor să păstreze acelaşi tip şi aceeaşi formă. La fel şi tâmplăria. Se poate pune din lemn stratificat, dar trebuie păstrată forma arhitecturală”.

Referindu-se la destinaţia pe care ar putea să o primească acum această clădire emblematică, ing. Dumitru Bahamat afirmă: „Se pot face multe: are un hol superb, unde se pot face activităţi culturale. Dacă Dunărea ar intra într-un circuit turistic european, unul dintre punctele de interes poate fi Palatul Navigaţiei. Se pot face întruniri, de orice fel. Obligatoriu, ar trebui să conţină un punct de informare turistic, cu toată zona Galaţiului, acolo să găsească turistul tot ce vrea.  E păcat să nu-l valorificăm”, conchide specialistul.

Alţii ar da orice să aibă o asemenea clădire, cu care ar şti ce să facă pentru a o pune în valoare.

Valoarea de inventar a clădirii

În acte, valoarea de inventar a clădirii Palatului Navigaţiei, potrivit ultimei evaluări, din decembrie 2013, întocmită de cel mai mare evaluator independent de pe piaţa românească, SC Darian DRS SA Cluj Napoca, este de 2.866.365 lei, după cum am aflat de la directorul economic al CN APDM Galaţi, doamna Dumitriţa Tichileşteanu.

 

Citit 4023 ori Ultima modificare Vineri, 28 Februarie 2014 17:55

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.