Programul ISPA, muniţie politică?

Programul ISPA, muniţie politică?
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Constructorii spun că proiectele ISPA sunt folosite în mod incorect ca pretext pentru disputele dintre politicieni * Ei spun că nu există întârzieri în execuţia lucrărilor şi că neajunsurile - străzi blocate, zgomot, mizerie etc - sunt inerente pentru ca oraşul să capete o infrastructură modernă * „Să punem capăt acestei telenovele şi să ne vedem de treabă, pentru că trebuie să refacem 170 de kilometri de reţea”, îndeamnă managerul Vega ’93 * În schimb, primarul Dumitru Nicolae este nemulţumit de ritmul lucrărilor *

În ultima vreme, numeroase voci (mai ales politice) au „forfecat” pe lung şi pe lat situaţia investiţiilor prin programul ISPA derulate în Galaţi. În general, opiniile exprimate au fost acide la adresa stadiului investiţiilor şi la problemele colaterale create de şantiere: blocaje în trafic, zgomot, mizerie.

Aceste critici i-au nemulţumit pe constructori, care spun că sunt cu lucrările la stadiul stabilit în contract (ba chiar în avans) şi că şantierele produc exact neplăcerile stipulate în documentaţia tehnică. Nimic în plus.

Vega ’93: „ Să se spună clar ce nu merge!”

Managerul grupului de firme Vega ’93, inginerul Corneliu Istrate, declară că metoda criticilor „la general”, fără a se specifica exact lucrarea şi constructorul, este păguboasă pentru toată lumea.

„S-a tot spus că ISPA nu merge, că distruge oraşul, că are întârzieri mari. Despre care ISPA este vorba? Să se spună clar!

În Galaţi sunt în derulare patru mari proiecte pe acest program, dintre care unul este în responsabilitatea noastră. Vorbim aici de reabilitarea reţelei de apă rece şi de canalizare. Peste 170 de kilometri de reţea în total! În ceea ce ne priveşte, lucrările sunt în grafic şi fizic şi valoric. Nu avem probleme şi nu văd de ce am fi criticaţi”, spune Corneliu Istrate.

Managerul Vega ’93 crede că recentele controverse privind ISPA au adus deservicii de imagine firmei pe care o conduce.

„Avem cel mai mare grad de expunere. Vega are deschise multe şantiere în tot oraşul, unde lucrăm cu peste 400 de oameni şi în jurul a 50 de utilaje. Cine aude criticile face legătura mai ales cu noi, pentru că pe noi ne vede lucrând pe străzi”, spune Istrate.

El admite că mai apar unele blocaje în trafic din cauza lucrărilor, că se face zgomot şi mizerie, însă cu nimic în plus faţă de ceea ce s-a stabilit prin documentaţia tehnică.

„Programul ISPA este supervizat de o firmă germană care este extrem de exigentă. Credeţi că ne-ar fi permis să ne abatem măcar un milimetru de la proiect? Vega ’93 gestionează cel mai mare proiect care s-a făcut vreodată la Galaţi şi cred că nu exagerez deloc când spun că este cel mai bine gestionată investiţie ISPA din România”, declară managerul societăţii Vega.

Am avut ocazia să vizităm două dintre şantierele Vega şi, vă spunem drept, am rămas impresionaţi. Se munceşte în condiţii extrem de grele.

Spre exemplu, la Fileşti, muncitorii erau la opt metri adâncime, într-un şanţ de nici un metru lăţime. Un alt exemplu: în Micro 39 muncitorii sunt nevoiţi să lucreze la înlocuirea ţevilor în nişte canale subterane de 1,5 metri înălţime, pe unde reziduurile oraşului le ajung până la genunchi şi chiar mai sus. Pentru a se putea lucra, mizeria este permanent pompată dintr-un canal în altul.

„Ne crucim uneori de ceea ce găsim sub pământ. Ţevi şi cabluri care nu apar în nici o schiţă, resturi de construcţii, fier vechi, betoane”, spuen directorul de producţie Mihai Labău.

Vâlceana: „Avem două luni avans”

O altă firmă care are în lucru un proiect ISPA este Vâlceana SA. Această societate construieşte, în zona Barboşi, staţia de sortare şi de compactare a deşeurilor (o anexă a gropii ecologice de gunoi).

Inginerul Gheorghe Mitroi, managerul firmei, spune că lucrările la obiectiv merg foarte bine şi că are un avans de două luni faţă de graficul stabilit.

„Să nu credeţi că ne este uşor. Lucrarea costă peste cinci milioane de euro, iar potrivit contractului plăţile se fac după fiecare etapă realizată. Cam cu două luni întârziere. Societatea noastră a împrumutat bani din bănci pentru a putea finanţa lucrările, însă dacă nu acceptam condiţiile contractului nu eram siguri că avem ce le da de lucru angajaţilor noştri”, spune Gheorghe Mitroi.

Din păcate nu vă putem spune precis care este stadiul lucrărilor la celelalte două obiective ISPA: groapa ecologică de gunoi şi staţia de epurare. Acestea sunt executate de firme străine (groapa - de o firmă din Grecia; staţia de epurare - de o firmă din Turcia) despre care s-a afirmat, de asemenea, că ar avea unele dificultăţi.

Totuşi, potrivit unor recente comunicate date publicităţii de companiile de PR care se ocupă de firmele străine, nu există întârzieri semnificative nici la acestea. Rămâne să verificăm.

*   *   *

Primarul este nemulţumit de ritmul lucrărilor

„Dacă aş spune că nu sunt probleme aş spune un mare neadevăr. Probleme sunt cât cuprinde, însă le vom rezolva”, şi-a declarat, marţi, nemulţumirea primarul Dumitru Nicolae faţă de ritmul lucrărilor derulate la cele două proiecte ISPA (apă-canalizare şi gunoi menajer). Edilul şef spune că, de o lună şi jumătate, a instituit o nouă regulă: analiză săptămânală a stadiului lucrărilor.

„Sunt probleme, însă vom trece peste ele şi ne vom încadra în termenele stabilite”, a mai dat asigurări Dumitru Nicolae.

Cu toate că s-a declarat nemulţumit în mai multe rânduri faţă de ritmul lucrărilor pe programul ISPA, Nicolae nu a vrut să precizeze cu cât sunt întârziate acestea; totuşi, în urmă cu două săptămâni, primarul dădea ca exemplu lucrările efectuate în Port, care, „au avut, iniţial, termen, trei săptămâni şi nici acum nu sunt gata de tot”.

Lucrurile nu sunt clare nici în privinţa salariilor angajaţilor de la una dintre firmele care desfăşoară lucrări, Yapi System; după ce, la începutul anului, muncitorii au oprit lucrul pentru că nu îşi încasaseră salariile, nici luna februarie nu a fost mai fericită.

„Până la urmă, am încasat banii, însă cu întârziere. Mai sunt nemulţumiţi unii, care au lucrat ore suplimentare şi nu le-au fost plătite, însă asta este situaţia. Patronul ne-a spus că întârzierile nu ţin de dânsul, ci că sunt bani veniţi de la Uniunea Europeană”, ne-a declarat un muncitor de la Yapi, sub protecţia anonimatului.

Maria Măndiţă

Explicaţii foto:

1: Pe strada Bradului, canalizarea este în plină construcţie;

2: Aşa arată munca la opt metri sub pământ, în Fileşti

3: Pe şantierul staţiei de sortare se munceşte în avan

Citit 1868 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.